Steeds meer bedrijven investeren in oplossingen en toepassingen voor Unified Communications & Collaboration (UC&C). Dit blijkt onder meer uit recente cijfers van marktonderzoeker IDC over 2019. De stijging is niet uitsluitend het gevolg van de uitbraak van de huidige COVID-19 crisis.
Uit het onderzoek blijkt dat de mondiale markt voor UC&C in het afgelopen jaar weer is toegenomen. De omzet in marktsegment groeide in 2019 met 17,7 procent naar een totaal van 38,8 miljard dollar. Het aantal verscheepte oplossingen, zoals lijnen, units, licenties en seats, nam met 20,6 procent toe.
Soorten oplossingen
Concreet gaat het hierbij om IP PBX-lijnen en -licenties, IP-telefoons, grootzakelijke videoconferencing room endpoints, endpoints voor huddle rooms, video-infrastructuur, UC collaboration tools, UCaaS-oplossingen en managed voice/private cloudoplossingen-toepassingen. Bekende leveranciers zijn onder meer 8×8, ALE, Avaya, BlueJeans, Cisco, Google, Huawei, Logitech, Microsoft, Mitel, NEC, Poly, RingCentral, Slack, Unify, Vonage, Yealink en Zoom.
Regio’s
De onderzoekers keken ook hoe de omzet in de verschillende wereldregio’s was. De omzet ging het meest omhoog in Azië – Pacific, 17,9 procent, gevolgd door de EMEA, 15 procent, en Noord-Amerika, 12,1 procent.