• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Uitfaseren ISDN30 gaat iets minder snel dan gepland

KPN en Tele2 hebben meer tijd nodig

14-09-2021
ISDN telefoontoestel
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

ITchannelPRO kreeg vorig jaar bijzondere signalen over het uitfaseren van ISDN30. Waar toen op werd gewezen lijkt de realiteit te zijn. De data die de twee aanbieders van ISDN30 hebben gecommuniceerd over het stoppen van de dienstverlening levert problemen op. Dat heeft de Minister van EZK de Tweede Kamer laten weten.

ISDN en ISDN30 is EOL

ISDN telefoontoestel ISDN is in Nederland en daarbuiten EOL verklaard. Onderdelen en hardware voor de centrales en bij gebruikers wordt amper nog gemaakt. Personeel met kennis wordt schaars, het onderhoud onbetaalbaar. Daarnaast is het aantal klanten sterk naar bekenden gelopen. ISDN en ISDN 30 hebben geen voordelen meer ten optzichte van VOIP. Daarom is binnen de EU de afbouw van deze techniek toegestaan.

Bij die afbouw is eerst gekozen voor de simpelste ISDN variant. Dat leverde in Nederland betrekkelijk weinig problemen. Door de hoge breedbanddichtheid is VOIP al dan niet in combinatie met 4G  een alternatief dat overal kan worden geleverd. ITchannelPRO kreeg te horen dat het grootste probleem het vinden van alle aansluitingen en het in kaart brengen van de diensten die nog van ISDN afhankelijk waren vormde

De volgende stap zou zijn het uitfaseren van ISDN30. Daar spelen echter nog iets andere problemen. Om te beginnen is daar aan de klantzijde sprake van veel meer en diverse hardware. Die moest vaak vervangen worden en op die investeringen zit niet iedereen te wachten.

Planning lastig

Wat deze stap verder lastig maakt is de planning. Sinds vorig jaar is het werken op klantlocatie natuurlijk erg moeilijk. Budgetten die er zijn voor IT zijn massaal ingezet om het thuiswerken te faciliteren. Werkzaamheden aan het netwerk van en door de telco’s heeft vorig jaar ook de nodige vertraging opgelopen.

Het resultaat laat zich raden. De door KPN en Tele2 aan de klanten gecommuniceerde tijdsplan van het uitfaseren van ISDN30, inclusief de datum waarop de dienst ophoudt te werken is een probleem. Dit was in de sector al enigszins bekend. KPN heeft namelijk al laten doorschemeren die datum met een half jaar uit te stellen. Tele2 communiceerde dat niet.

Antwoord van de minister

De Tweede Kamer heeft via vragen aan de minister de druk opgevoerd. Door gericht te vragen naar de risico’s voor alarmeringen heeft het ministerie met dezelfde vragenlijst contact met de telco’s opgenomen. Het antwoord van de minister is kort en deze passage is daarbij het belangrijkst:

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), die KPN eind vorig jaar toestemming heeft verleend om de TDM-interconnectie uit te faseren, heeft KPN toestemming gegeven om in deze gevallen de TDM-interconnectie tijdelijk weer te activeren. Tele2 heeft de zorg- en alarmcentrales hierover op 20 augustus jl. geïnformeerd. Samen met de ACM blijf ik hierbij de vinger aan de pols houden.

Tijd gewonnen

Het voornemen van de twee telco’s per oktober van dit jaar (Tele2) en per voorjaar 2020 (KPN) met ISDN30 te stoppen is dus het verhaal van de soep die niet zo heet geserveerd wordt. Beide bedrijven zien in dat risico’s bij de klanten, maar ook voor de eigen organisaties te groot zijn. Er is nu dus tijd gewonnen klanten die nog iets doen met ISDN30 in beweging te krijgen. Hoeveel tijd is niet bekend. Het zal eerder een kwestie van maanden zijn van een heel jaar. De problemen van beschikbaarheid van onderdelen en de kosten van het onderhoud zijn namelijk het afgelopen jaar alleen maar groter geworden.

Tags: ISDN

GerelateerdeBerichten

fax legacy

Fax en ISDN noemen we legacy

2023/02/09
telefooncel Duitsland

Duitsland verwijdert de laatste openbare telefooncellen

2022/11/02
Volgend bericht
mobiele devices pixabay

Fout remote beheer leidt tot factory reset 350 devices en AVG issue

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon