Typisch Nederlands: een hoge no-show

Typisch Nederlands: een hoge no-show

Volgende week is de Fiber vakdag, een event waarvoor registratie en een betaalde ticket verplicht is. Het jaarcongres van Circulaire-IT kent dezelfde regels. Deze twee en alle andere events weten desondanks niet of elke aanmelder komt opdagen. Hoge no-shows zijn uitermate vervelend en typisch Nederlands.

zaal stoelenEvents die gratis zijn en het van de massa moeten hebben, zoals Cybersec, maken zich minder druk om een hoge no-show. Dit soort events heeft namelijk weinig kosten die afhankelijk zijn van het aantal bezoekers. Bij events waar catering voor de bezoekers is, is het verhaal compleet anders. Niets is zo vervelend als met de helft van een ingekochte lunch te blijven zitten.

Organisatoren van events en de gebouwverhuurders geven steeds vaker goed bedoelde tips om een hoge no-show te voorkomen. Daarbij worden nogal wat open deuren ingetrapt. Op papier mag het niet moeilijk zijn van aanmelders bezoekers te maken en het kaf van het koren te scheiden.

Toch gaat het steeds vaker fout en is er weinig reden oprecht tevreden te zijn over de opkomst. Bij ITchannelPRO weten we dat als geen ander. Er worden jaarlijks tientallen vakbeurzen, presentaties en partnerevents bezocht. Die ervaring helpt snel een indruk te krijgen van opkomst, maar ook van iets anders. Dat andere is de kwaliteit, van zowel de gebeurtenis als de bezoekers.

Opkomst en kwaliteit

Een grote gratis beurs in het midden van het land met een aantal scholen in de directe omgeving zal zeer waarschijnlijk veel bezoekers trekken. Of je daar als standhouder veel leads scoort en dus reden hebt om tevreden te zijn over de kwaliteit van de bezoekers? Een bijeenkomst waarbij vooraf bekend is wat het onderwerp is, dat het aantal plaatsen beperkt is en dat alleen deskundigen mogen langskomen is bijna het tegenovergestelde.

Wat beter kijken naar het tweede soort event levert het inzicht op dat events zonder commerciële drijfveer in de regel minder last hebben van hoge no-shows. Daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar wat mee kan.

Redenen no-show

Waarom iemand ondanks een aanmelding besluit weg te blijven, daar zijn eigenlijk best weinig redenen voor. Als je ziekte, extreem weer en verkeer buiten beschouwing laat komt je uit bij zaken als “te druk”, “iets tussendoor gekomen” en “dubbele boeking”. Waarom blijven we dat accepteren als organisatoren en medebezoekers van events? Dit is namelijk geen normaal gedrag.

Overaanbod

Nederlanders zijn Europees kampioen als het gaat om een hoge no-show bij vakbeurzen. Onze buitenlandse collega’s nemen uitnodigingen en events veel serieuzer. Als je kijkt waar er nog meer verschillend is tussen Nederland en de buurlanden dan zal nog iets opvallen. In Nederland zijn er veel meer events. In de strijd tussen events om op te vallen worden de toegangsdrempels verlaagd. Gratis toegang is de norm, niet de uitzondering. Gratis en overaanbod maakt het echter erg makkelijk om last minute van gedachte te veranderen en de no-show kaart te trekken.

No-shows tegengaan doe je door de drempels te verhogen en het aanbod te verkleinen. Het eerste kan elk bedrijf doen, het tweede is een ander verhaal.

Mobiele versie afsluiten