Vorige maand stonden twee distributeurs voor een speciale rechter, namelijk de ondernemingskamer. Het heeft de pers niet gehaald, dat het bericht op de redactie bekend werd is min of meer toeval.
Samen een distributeur starten
A heeft vragen bij de ontwikkeling van de omzet en besluit beter te kijken naar de boekhouding. Daardoor meent hij een vreemd patroon te zien. Het is het startschot voor grondiger onderzoek dat A laat verrichten zonder medeweten van B.
Distributeur-2
Waarom dat is laat zich raden, A verdenkt B er van niet eerlijk te zijn. Dat vermoeden komt uit. Niet alleen heeft B familie op de loonlijst gezet, waardoor de kosten van Distrbuteur-1 zijn toegenomen. B blijkt ook nog eens – nota bene op het zelfde adres – een nieuw bedrijf te hebben ingeschreven.
Dat nieuwe bedrijf doet hetzelfde, het is distributeur-2. B is van mening dat onder de samenwerkingsovereenkomst dit tot de mogelijkheden behoorde, A denkt daar uiteraard anders over. De zaak komt daarom voor de rechter, om precies te zijn de ondernemingskamer. Het vertrouwen dat A in B had is geschaad, de samenwerking kan niet doorgaan. Maar tegelijk wil A weten of bij door B is gedupeerd.
Last van krijgen?
Dit is echt een heel raar verhaal. Iedereen kan zich wat voorstellen bij concurrenten die elkaars personeel overnemen en dat zoiets leidt tot de gang naar de rechter. Van dat soort strijd kun je als reseller last hebben, ook al ben je niet direct betrokken bij het geschil.
Dat leveranciers niet iedereen als klant wil hebben komt ook voor en leveranciers die de banden met bestaande klanten verbreken omdat de contracten niet worden nageleefd gebeurt. Daar heb je als reseller eerder mee te maken.
Maar dit is dus iets heel anders. Als reseller heb je hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord, laat staan mee te maken gehad. Op het eerste gezicht kun je als klant van distributeur-1 of 2 ook geen last van krijgen.
Alhoewel, na vluchtig onderzoek is gebleken dat als – en voor alle duidelijkheid dat is hier nog niet aan de orde – voorraden van distributeur-1 via 2 zijn verhandeld dat bij defecten en support door de fabrikant tot vragen leiden. Moet je daarom als wederverkoper je leveranciers doorlichten en niet een keer, maar periodiek?
(ITchannelPRO heeft in de tientallen gesprekken en bijeenkomsten met distributeurs nog nooit van een dergelijke case gehoord. Dit is of een primeur of distributeurs weten bij geschillen onder de radar van pers en concullega’s te blijven)