Twee bedrijven met gelijkend persbericht over DR en het onderwijs

en vergeten daarbij te wijzen op vaardigheid

Dat zowel Synology als Arcserve bij Europese titels berichten over DR en onderwijs achterlaten valt op. Een directe aanleiding in de vorm van een grootschalige ransomware aanval is er niet. Het zal puur toeval zijn.

Het onderwerp waar de twee bedrijven over laten schrijven verdient terecht de nodige aandacht. Onderwijs betreft een groot en gevarieerd landschap waar heel veel data in omgaat. Onderwijs wordt voor iedereen steeds digitaler. Niet alleen de scholieren of studenten, ook al het onderwijzend en ondersteunend personeel moet digitaal vaardig zijn.

Die vaardigheid is best een probleem, al is dat niet waar de twee bedrijven over schrijven. Zij kiezen er heel voorspelbaar voor aan te geven dat de data beschermd moet worden tegen vandalisme en diefstal. Vandalisme betekent zoveel als dat zowel cybercriminelen kunnen toeslaan als verveelde scholieren. De aanvallers zijn verschillend, de mate van gewenste disruptie ook. Een cybercrimineel zal geld willen zien voordat alle data weer zichtbaar wordt. De scholier zal eerder zijn eigen cijfers willen opkrikken of een rooster omgooien.

Back-ups

De oplossingen die de twee aandragen zijn natuurlijk het maken van back-ups, DR maatregelen en die datasets veilig opslaan op meer manieren. Ze geven ook aan dat dergelijke processen eenvoudig te automatiseren zijn, waardoor de beheerders weinig tot geen omkijken meer hebben naar dat aspect van veiligheid en continuïteit.

Met die boodschap is niets mis. Onderwijs is voor vendoren en MSP’s een interessante markt. Het enige dat jammer is dat de olifant in de kamer niet is benoemd, en die heeft vaardigheid. Ook Synology en Arcserve gaan volledig voorbij aan het gebrek aan digitale vaardigheden bij scholieren en studenten. Men gaat er gemakshalve vanuit dat dit wel snor zit, de jeugd is immers volledig digitaal.

Skills

De realiteit is echte anders. Uit elk serieus onderzoek naar de digital skills van scholieren op het MBO en hoger blijkt namelijk bij doorvragen al snel dat die skills zich beperken tot maar een paar terreinen. Deze groepen gaan er in het beste geval blindelings van uit dat alles door de cloud wel veilig staat opgeslagen. IT beheerders uit het bedrijfsleven zullen die verkeerde aanname als dodelijke valkuil wel herkennen. Handig zijn met de computer is iets anders dan automatisch die maatregelen nemen om te voorkomen dat data verloren gaat.

Scholieren en studenten helpen bij met maken van back-ups en het nemen van DR maatregelen – wellicht voorzien van naam die minder stoffig overkomt – kan echt helemaal geen kwaad. Leuk dat wijzen op de noodzaak van DR voor het onderwijs, maar zowel Synolgy als Arcserve vertellen net niet het hele verhaal.

Mobiele versie afsluiten