Trends duiden zonder verkeersgegevens te gebruiken

Dat gebeurt al jaren en levert veel op

In september maakte RDI een boete van 160.000 Euro voor Vodafone bekend. Het bedrijf kreeg die voor het delen van verkeersgegevens met een derde partij. De omschrijving is vaag. Verkeersgegevens kunnen veel omvatten en wat een derde partij daarmee doet kan ook van alles zijn.

Verkeersgegevens

zendmast 202208RDI schreef: “Verkeersgegevens zijn privacygevoelig, omdat het bijvoorbeeld informatie geeft over de locaties van bellers en tijdstippen van telefoongesprekken. Vodafone mag deze gegevens alleen gebruiken voor wettelijk toegestane doelen, zoals haar eigen facturering. Vodafone had de verkeersgegevens niet intern mogen verwerken voor dit samenwerkingsproject.”

Een duidelijk verhaal en deze zaak is niet uniek. Eerder dit jaar heeft Odido, opvolger van T-Mobile eveneens een boete gekregen voor het delen van data gebaseerd op verkeersgegevens met een derde partij.

Door deze twee zaken kan het idee ontstaan dat telecomproviders echt niets anders mogen met de verkeersgegevens dan ze gebruiken voor de facturatie. Dat idee is onjuist. Waar deze twee operators mee de mist in zijn gegaan is het delen van data met een derde partij.

Of het daarbij nu gaat om een overheidsdienst of een commerciële organisaties maakt voor de wet niet uit. Zonder nadrukkelijke vooraf versterkte toestemming van elke abonnee is het delen van de data verkeerd. Het is dus een van de welbekende en beruchte vinkjes bij het contract dat hier een grote (maar niet enige!) rol heeft gespeeld.

Netwerk

Aanbieders van telecom en internetdiensten kunnen zonder verkregen toestemming de verkeersgegevens ook niet gebruiken voor eigen commerciële doeleinden. Wat ze wel kunnen doen, is kijken naar bewegingen en trends op basis van het verkeersvolume op het eigen netwerk.

Die mogelijkheid wordt door bijna operator benut. Op de eerste dag van het nieuwe jaar pushen ze berichten over het SMS en mobiele internet volume dat ze verwerkt hebben. Tijdens of na sportwedstrijden en andere grote events doen ze dat ook. Deze manier van omgaan met data is volkomen in orde, daar zal geen toezichthouder zich zorgen om gaan maken.

O2 Telefónica

Het leuke van op die manier naar data kijken is dat er ook hele andere trends naar voren kunnen komen. Een actueel voorbeeld daarvan is een melding van O2 Telefónica. Dat bedrijf ziet op basis van verkeersvolume op zendmastniveau dat de mobiliteit van Duitsers behoorlijk is veranderd.

Er wordt meer gebruik van het netwerk in en rond de trein. In en rond vliegvelden is het volume gehalveerd. Door verder naar de data op zendmast niveau te kijken komt de telco tot de conclusie dat sinds de pandemie de mobiliteit in Duitsland is afgenomen en binnenlandse vluchten uit de gratie zijn geraakt.

Voor O2 Telefónica is deze trend overigens geen slechte zaak. De gesignaleerde dalingen zijn namelijk ook te lezen als een bevestiging dat ook bij de buren homeoffice en videovergaderen inmiddels is ingeburgerd. De connectiviteit die daarvoor nodig is kan ook O2 Telefónica geleverd worden.

Kortom: ook zonder de mist in te gaan met verkeersgegevens kan een telco de markt en marktpartijen voorzien van nuttige informatie.

Mobiele versie afsluiten