IT en telecom waren ooit twee strikt gescheiden werelden. Inmiddels is telefonie echter een IT-dienst, en dat heeft gevolgen voor wederverkopers en uiteraard ook eindklanten. In een gesprek met Tonny Siemons van Enreach gaat hij in op de impact die dit heeft op de organisatie. Dat levert een leerzaam kijkje in de keuken op.
Het gezicht van
In die periode is het portfolio van Enreach verder aangepast, zodat alle diensten naadloos aansluiten op Microsoft Teams. Dat is geen losstaande ontwikkeling; het bedrijf heeft een Microsoft-strategie om het kanaal, en daarmee de eindklanten, beter te kunnen bedienen op het gebied van samenwerking.
Enreach heeft de afgelopen jaren zowel online als fysieke events georganiseerd om die strategie uit te dragen, vaak in samenwerking met Microsoft. Tonny was daar als het gezicht van Enreach als het gaat om Microsoft en cloudtechnologie, altijd bij aanwezig. Hij ging daar het gesprek aan met de partners over wat zij in de markt zagen gebeuren.
Cloud maakt makkelijk
Cloud zorgt voor meer standaardisatie en maakt implementatie eenvoudiger en sneller, voor zowel IT- als telefonie-oplossingen. En nog belangrijker is dat er ieder moment van de dag innovatie kan worden toegevoegd. Twee partijen profiteren hier dus direct van: de reseller en zijn klanten. Dat klinkt makkelijk, zegt Tonny, maar het is voor die twee wel een grote stap. “De reseller moet op basis van kennis en feiten het gesprek met zijn klant voeren. Enreach heeft programma’s in haar eigen academy om resellers hierbij te begeleiden.”
Transformatieproces
Tonny maakt een zijstap naar de eigen organisatie. “Mijn werk heeft ook een interne component. Enreach integreert diensten met de Microsoft cloud, en dat levert meer mogelijkheden om nog productiever te zijn en onze diensten nog sneller door te ontwikkelen, ook voor interne medewerkers. Wij gebruiken dus de voordelen van cloudtechnologie om sneller te innoveren, samen met hyperscalers zoals Microsoft, Google en AWS. Onze klanten zijn bezig met een transformatie naar cloudtechnologie, maar dat geldt dus ook voor ons.”
Het transformatieproces van Enreach bestaat dus uit het verkrijgen van meer kennis over deze nieuwe technologie van Microsoft. Deze kennis wordt opgebouwd door nauw samen te werken met partijen zoals Microsoft, maar ook door de overname van bedrijven. Tonny wijst naar de overname van DSD Europe: “DSD heeft veel IT-resellers die diensten van Microsoft leveren aan hun klanten, en nu gaan deze resellers samen met Enreach ook aan de slag met telefonie bij haar klanten. Ik kan zeggen dat we inmiddels een behoorlijk volume draaien. Dat we op verzoek van Microsoft recent sponsor waren op het grootste Microsoft-partnerevent Inspire, laat ook zien dat Microsoft ons in de markt ziet staan.”
Blackberry-effect
De transformatie in het kanaal van pure telefonie naar IT zal versnellen, daar is Tonny van overtuigd. Hij noemt als reden het Blackberry-effect: toen dat toestel op de markt kwam wilde iedereen het hebben. Men wist amper wat er mee mogelijk was, maar men wilde onder geen beding achterblijven. “Dat zie ik nu ook rond Teams en Teams-integraties. Directieleden gaan daar intern vragen over stellen. Ze zien dat grote organisaties en overheden ermee werken: dan moet het wel goed zijn. Systeembeheer of facilities moet dan in beweging komen. Zo komen de vragen bij externe leveranciers en dienstverleners terecht, en dit biedt een mooie kans voor onze partners om mee te surfen op deze Microsoft Teams-golf.”
Helpende hand
Partijen moeten zich op die vragen voorbereiden, en Enreach reikt hen de helpende hand. Of het nu gaat om telecom-resellers met weinig IT-ervaring, of IT-specialisten met beperkte telecomkennis: beide groepen worden door Enreach bediend en voorbereid op het maximaal uitnutten van deze mooie kans in de markt.
Meer weten over Enreach Nederland? Mail naar communicatie.nl@enreach.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)