X2com voorziet het kanaal niet alleen van vaste en mobiele telefonie. Het levert onder de naam X2connect ook internetverbindingen. Algemeen directeur Tom Mulder brengt deze dienst nu onder de aandacht bij de lezers van ITchannelPRO, omdat er steeds meer glasvezel wordt uitgerold.
Internet van X2com
X2com levert vaste en mobiele internetverbindingen via het partnerkanaal onder de naam X2connect. “Voor zowel vast als mobiel doen wij zaken met meerdere aanbieders. Voor glasvezelverbindingen hebben we inmiddels bijna een dozijn leveranciers. Van de grote landelijke spelers tot en met de lokale aanbieders”, zegt Tom. “Hierdoor kunnen wij een X2connect-aanbod doen in praktisch heel Nederland. In de regel is dat aanbod van meerdere netwerken. X2connect levert desgewenst ook straalverbindingen, om zo dicht mogelijk tegen die 100 procent dekking te komen. Dat is een beproefde techniek die met name in de buitengebieden wordt ingezet.”
Partners van X2com kunnen via de postcodecheck in één oogopslag zien welke diensten bij X2connect leverbaar is voor zowel residentiële als zakelijke adressen. Tom spreekt ook over residentieel omdat er op grote schaal vanaf huisadressen zakelijke activiteiten worden ontplooid. Het oude verschil tussen een zakelijke en consumentenaansluiting is veranderd door de toename van thuiswerken en het kantoor aan huis. X2com houdt daar dus rekening mee.
End of Life
X2com houdt ook rekening met het uitfaseren van de koperdraadverbindingen door het hele land. Tom: “De infrastructuurleveranciers communiceren nu al dat connectiviteit op basis van koper End of Life is of binnenkort niet meer kan worden besteld.” X2connect ziet deze aankondigingen en deelt die uiteraard met de partners via de postcodecheck.
Informeren
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen even alert is. “Wij weten inmiddels uit ervaring dat partners echt dicht op de bal moeten zitten als ergens glas wordt uitgerold. Partijen die glas aanbieden, kunnen door gerichte marketing de klanten losweken van de partners”, waarschuwt Tom. “Het is echt zaak dat ze goed in de gaten houden waar glas beschikbaar komt en de klanten daarover informeren.”
Dat informeren heeft twee doelen. Als eerste houdt de partner zo de concurrentie op afstand. Het tweede doel is het bespreken van de mogelijkheden. Een glasvezelverbinding biedt door de bandbreedte veel meer mogelijkheden. Bij voorkeur gaat de partner daarover het gesprek aan met de klanten, nog voor de feitelijke migratie vanaf het kopernetwerk. “Tegelijk is dit ook het moment om nog eens goed met de klant door te nemen welke diensten nu worden afgenomen en moeten worden gemigreerd”, aldus Tom. “Vergeet niet dat er tal van bedrijven zijn met meerdere internetverbindingen, lang niet alles daarvan hoeft een X2connect xDSL-verbinding te zijn. Dat is over de jaren gegroeid en het is maar de vraag of alles goed is gedocumenteerd.” De komst van glasvezel kan helpen bij het vereenvoudigen van een complexe connectiviteitsinfrastructuur.
Eenvoudige en snelle migratie
Er zijn volgens Tom klanten die zo lang mogelijk willen vasthouden aan koper, omdat ze opzien tegen een migratie. Begrijpelijk, maar in ons geval is dat proces veel minder complex. Een partner van X2com die zijn klant wil migreren van koper naar glasvezel, kan dat proces starten via het X2connect portal. Nadat een derde partij de verbinding heeft opgeleverd, hoeft de partner alleen nog de verbinding om te zetten en te controleren of het werkt.
X2com zorgt ervoor dat het IP-adres meeverhuist met het type aansluiting. Dat is een belangrijk pluspunt dat door zowel klanten als partners wordt gewaardeerd. Een migratietraject is daarmee wezenlijk eenvoudiger en dus ook sneller door te voeren. Migreren van koper naar glas is via X2connect dus snel te realiseren. Het bedrijf heeft de achterliggende processen goed voor elkaar. Een sterke toename van het aantal migraties zal daarom niet leiden tot een wachtrij. “Het is voor ons geen issue of we tien klanten per dag omzetten of duizend. We raden partners echter wel aan dit goed te plannen, omdat zij waarschijnlijk aanwezig willen zijn op de klantlocatie”, zo legt Tom uit.
Volledig voorbereid
Bij X2com zijn ze volledig voorbereid op een periode waarin lijnmigraties vaker gaan voorkomen. Voor de partners is ook alles geregeld. De systemen kunnen het aan en ook het aantal migraties neemt steeds meer toe. Tom: “Omdat we met zoveel netwerkleveranciers samenwerken en dat aanbod is geïntegreerd in X2connect, kunnen onze partners de migraties doorvoeren voor een steeds groter deel van Nederland. Weet daarbij dat de ARPU op glasvezelverbindingen hoger is dan die van een gewone internetverbinding.” X2connect is dus nog een reden voor het kanaal om X2com te overwegen.
Meer weten over X2com? Bel dan met Tom op 088 889 22 66 of mail naar info@x2com.nl
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)