WaaS vs huren
Het idee achter WaaS is bekend. In plaats van hardware verkopen levert de reseller zijn klanten hardware op afroep en op basis van de feitelijke behoefte. Desktops, printers en dergelijke zijn daarmee geen eenmalige uitgave voor de klant. Het is min of meer vergelijkbaar met huren. De meerwaarde ten opzichte van huren zijn voor de klant de looptijden en de mogelijkheid tussentijd de eisen bij te stellen.
Voor de reseller is de marge anders en het scheelt hem het voorfinancieren. Ook al hebben de meeste distributeurs daar al langer oplossingen voor, dat laatste punt is door WaaS geen punt van zorg meer. De bedoeling van WaaS is ook dat de lagere initiële uitgave voor de klant bijdraagt aan hogere loyaliteit en upsell van verwante diensten.
Kink in de kabel voor WaaS
Het model klopt wat dat betreft in alle opzichten en sluit naadloos aan bij het proces van maximale vercloudisering. Maar er is een kink in de kabel gekomen. Uitgangspunt van WaaS is namelijk dat de meeste hardware op één plek wordt geleverd en ingezet. De hoofdmoot van printers, muizen, schermen, computers et cetera wordt van distributiepunt A naar locatie B gebracht.
Thuiswerken is echter sinds een jaar min of meer de norm in Nederland. De kans dat iedereen ooit weer op kantoor gaat werken wordt eerder kleiner dan groter. Dat zet dus een streep door het idee dat op grote schaal standaard kantoorwerkplekken met een WaaS aanbod kunnen worden ingevuld.
Onduidelijkheid over de werkplek
Het kanaal zal moeten inspelen op de gewijzigde klantvragen. Vooralsnog is er vooral veel onduidelijk over de toekomst van de werkplek. De vraag hoeveel mensen weer op kantoor kunnen en willen werken kan nog bijna niemand beantwoorden. Dat alleen al hierdoor de behoefte aan meer keuze voor de werkplekken toeneemt spreekt voor zich. Een werkgever (lees: werkplekbeheer) moet in staat zijn snel te reageren als opeens meer werknemers naar de zaak komen of omgekeerd weer thuis gaan werken. Ook als het daarbij gaat om tijdelijke veranderingen.
Positief
Dit roept dus echt om hardware op afroep zonder lastige contracten. WaaS komt daar heel dicht in de buurt, wat dat betreft is thuiswerken positief voor het as a Service aanbieden van werkplekken. Hoe compleet die werkplekken moeten zijn, welke software daar bij hoort, hoe snel geleverd, ingenomen of omgeruild kan worden is iets dat klant en leverancier samen moeten bepalen. Dat alleen al hierdoor een positieve lock-in mogelijk is, behoeft geen verdere uitleg.