Xelion heeft Microspace geïntroduceerd tijdens het jaarlijkse partnerevent. ITchannelPRO sprak kort voor de lancering met CEO Thijs van den Ende en kreeg een demonstratie. Het gebeurt niet vaak dat de redactie hoort over de marktpotentie van een dienst waarbij een zo brede afzetmarkt voor resellers mogelijk is.
Wat is Microspace? Met die vraag opent het interview. Thijs antwoordt met deze oneliner: “Microspace biedt een eenvoudige, overzichtelijke oplossing voor gefragmenteerde klantcommunicatie door gepersonaliseerde microsites aan te bieden die samenwerken en inzicht bieden in klant interacties.”
Hij gaat verder met deze beschrijving. “Verkopers van diensten of projecten lopen vaak deals mis omdat productinformatie versnipperd raakt. Productbrochures, offertes en bijlagen gaan via mail, apps of losse links alle kanten op. De prospect raakt het overzicht kwijt, en een reseller heeft geen idee welke documenten echt worden gelezen of gedeeld. Dat maakt opvolgen lastig, tijdrovend en vaak ineffectief.”
Weinig inzichten
De situatie die Thijs schets gaat op voor elke type klant, elke sector en nagenoeg elke dienst. En geen informatie verstrekken, is geen optie. Toch is de praktijk ook dat het verstrekken van informatie de leverancier weinig inzichten oplevert.
Gecentraliseerd
Thijs: ”Wat zou er nou mooier zijn dan gerichte informatie verstrekken en ook nog eens zien wat de ontvanger daarmee doet. Dat is de kern van het Microspace aanbod. Iedereen die informatie aanvraagt, krijgt een persoonlijke microsite via een link naar een webpagina aan het adres dat hij heeft opgegeven. Wil hij meer weten dan wordt die microsite daarop uitgebreid. Dit vervangt alle verschillende mails en brochures, en alle afdelingen worden om te beginnen gecentraliseerd.”
Waardevol
Microsites maken ook duidelijk wat klanten met de informatie doen. Weten of de informatie alleen is lezen of ook wordt gedeeld, is voor sales waardevol. Als het wordt gedeeld met een inkoopafdeling geeft dat een ander signaal dan als het wordt doorgestuurd naar product development. ”Deze waardevolle informatie ontbreekt op dit moment in de regel”, zegt Thijs. “Daardoor is de effectiviteit van follow up calls gering. Nu kun je onderscheid maken tussen meer en minder kansrijke leads en daar je verdere acties op afstemmen. Dat die eerste groep meer kansrijk is, weet je omdat ze het document meerdere keren hebben gelezen en gedeeld.”
Volledig geïntegreerd in Xelion
Xelion heeft Microspace volledig geïntegreerd binnen de eigen omgeving waardoor notificaties, beheer en interacties direct in de softphone van Xelion zichtbaar zijn. “We gebruiken het uiteraard ook voor onze eigen verkoopactiviteiten en we waren er al snel van overtuigd dat Microspace een nieuwe vorm van klantcontact is die flexibeler is dan traditionele e-mail of CRM-tools”, vertelt Thijs. Hij voegt eraan toe dat het ook nog eens heel gebruiksvriendelijkheid is en staat voor laagdrempelige toegang. “En dat zijn zoals bekend twee van de Xelion-kernwaarden.”
Voor wie bedoeld?
Een voor de hand liggende vraag is natuurlijk voor wie Microspace geschikt is. Aan welke sectoren kunnen Xelion-partners dit aanbieden? Thijs: “Onze partners weten als geen ander wat de business van hun klanten is. Microspace leent zich vooral voor de verkoop van producten en diensten die niet kant en klaar op de plank liggen maar waarvoor een langer beslisproces bij de klant nodig is. Zowel voor B2B als voor B2C. Maar het kan nadrukkelijk ook interessant zijn voor andere afdelingen. De afzetmarkt is echt heel breed.”
Gratis voor deelnemers Xelion partnerevent
Concrete businesscases opzoeken is niet wat Xelion doet, al was het maar omdat het de klanten van de partners zijn die dit kunnen gaan inzetten. Er is volgens Thijs een bewezen goede methode om deze dienst in de markt te zetten en dat is het aan een selecte groep partners gratis aan te bieden. Dat is tijdens het partner event gebeurd. De aanwezigen is de exclusieve deal tussen Xelion en Microspace, waarbij de dienst white label in de markt wordt gezet, in detail uitgelegd en vervolgens is het ze gratis beschikbaar gesteld.
Eerste voor het mkb
Thijs: “Door het gratis beschikbaar stellen van Microspace verwachten we dat deze groep enthousiaste resellers het product gaat adopteren en ambassadeurs wordt. Zij kunnen dankzij Xelion en Microspace een goed doordacht en laagdrempelig systeem van microsites, met alle integratiemogelijkheden, beschikbaar maken aan hun klanten die veelal tot het mkb behoren. Alle min of meer vergelijkbare oplossingen zijn bedoeld voor de bovenkant van de markt en hebben een voor onze partners en hun klantgroepen onrealistisch prijsniveau. Wij stellen een aantrekkelijke richtprijs voor met een gezonde marge voor de partner.”
Ben jij ook IT- of telecomreseller en wil je meer weten over Microspace? Mail dan contact gerust met Thijs van den Ende naar thijs.van.den.ende@xelion.com of bel hem op 015 2511 411.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #03 2025)





