Begin juli besliste de rechter in Den Haag in een geschil tussen Rijkswaterstaat en Broadcom VMware in het voordeel van de eerste. Internationaal was er veel interesse voor deze zaak, want ook elders zijn veel VMware gebruikers niet tevreden over de dienstverlening van Broadcom.
Partijen liggen elke keer weer in de clinch over de prijsverhoging die Broadcom oplegt en tegelijk alle voorgaande afspraken overboord gooit. In het Nederlandse geval moeten de Amerikanen nu nog twee jaar support blijven verlenen op basis van de eerder gemaakte afspraken en prijzen.
Een overheidsinstantie zo zeer op de kast krijgen dat die naar de rechter stapt, dat zie je niet vaak. Het zijn eerder commerciële spelers die de handschoen oppakken en een leger advocaten mobiliseert. Deze specialisten waren al in beweging gekomen, maar hebben de Nederlandse zaak goed op zich in laten werken.
Tesco
Waartoe dat leidt weten we sinds woensdag: Supermarktketen Tesco (jaaromzet meer dan 1 miljard Euro) zet nu ook de aanval op Broadcom in. De Britse supermarktketen beschuldigt Broadcom van contractbreuk en wel omdat het concern de ondersteuningsvoorwaarden voor VMware ingrijpend heeft gewijzigd. Dat klinkt heel erg als het geschil dat Rijkswaterstaat had.
Volgens TheRegister, dat de bij de rechtbank ingediende documenten heeft ingezien, stelt Tesco dat het over permanente licenties voor vSphere Foundation en Cloud Foundation beschikt. Die zijn in 2021 aangeschaft en hebben support tot 2026. Broadcom denkt daar dus een streep door te kunnen zetten. Brits recht zit anders in elkaar dan Nederlands recht, maar evidente contractbreuken worden in beide rechtstelsels echt niet zoveel anders beoordeeld.
Schikking of tijd winnen
Dat TheRegister een schikking verwacht is wel iets waarin de twee landen verschillen. Zoals in een reactie is opgemerkt: supermarkten kunnen heel goed onderhandelingen voeren over wat zij acceptabele prijzen en voorwaarden vinden.
Broadcom zal dat niet leuk vinden, maar weet ook dat een klant die schijnbaar 40.000 systemen – van kassa’s tot servers aan VMware heeft hangen – niet boos kan opstappen. Echter een klant van die omvang verliezen is een serieuze optie.
Elke partij die via de rechter of een schikking afdwingt dat oude contracten moeten worden voortgezet wint vooral tijd voor een migratie. Dat weet Broadcom maar al te goed, de kwartaalcijfers van Nutanix en co laten zien dat er overstappers van grote omvang zijn.