Voor de Sollie Groep was 2019 een succesvol jaar. De uitfasering van ISDN heeft het bedrijf en de partners geen windeieren gelegd. Daarnaast was er een overname en het twintigjarig jubileum. Reden genoeg om met Mark Sollie en Robert Wijnen terug te blikken op de afgelopen periode.
De Sollie Groep bestaat uit vier onderdelen. Sollie.Comm Dedemsvaart levert telecomoplossingen aan eindgebruikers in met name Drenthe en Overijssel. Sollie Groningen bedient vooral eindgebruikers in de provincie Groningen. ViPro is de naam van de wholesale-organisatie. Met een kanaal van meer dan 160 partners bedient het de rest van het land. De partners munten uit in lokale kennis en zijn onmisbaar voor klanten die er de voorkeur aan geven niet, of niet rechtstreeks, met één van de grote landelijke aanbieders zaken te doen. Tenslotte is er Eilie telecom, dat sinds november tot de Sollie Groep behoort.
Uitfasering ISDN
De Sollie Groep draaide in 2019 goed en dat kwam mede door de uitfasering van ISDN. Sollie: “We hadden een behoorlijke installed base van gebruikers. Die zijn benaderd en geholpen met de migratie.” Bij ViPro stond ISDN ook bovenaan de agenda. Wijnen: “Wij hebben zwaar ingezet op de ondersteuning van het partnerkanaal door proactief de klanten te benaderen met mailings en advies, maar ook met het noemen van oplossingen. Dat deden we uiteraard namens de partners. Zij konden zich zo blijven richten op de corebusiness, zoals de daadwerkelijke migraties van ISDN naar de nieuwe omgevingen.” Deze aanpak was uniek in de markt en dat heeft geleid tot goede business, ook voor de partners.
Dubbele certificering
De Sollie Groep is in 2019 gestart met een dubbel certificeringsproces. Sollie: “We laten ons voor ISO 9001 en ISO 27001 certificeren. Dat is belangrijk omdat kwaliteit en informatiebeveiliging hoog in ons vaandel staan. Dat zeggen is één ding, het kunnen aantonen is iets anders. Dat kunnen we naar verwachting per januari 2020.” Certificering is nodig om mee te dingen bij aanbestedingen, dat was een andere reden om hierin te investeren. Dat maakt de volgende stap in groei mogelijk. Ook voor de partners is de certificering welkom. Wijnen: “Ze kunnen straks de klanten laten zien zaken te doen met een betrouwbare en gecertificeerde leverancier. Hun aanbod is dan nóg professioneler.”
Portfolio
Het portfolio van ViPro is het afgelopen jaar uitgebreid. T-Mobile is toegevoegd, waarmee nu VAMO-koppelingen gebouwd worden op basis van het best geteste netwerk. Het KPN-netwerk wordt gebruikt, omdat dat het grootste is. Voice VRF maakt inmiddels ook deel uit van het portfolio. Wijnen legt uit waarom dat een belangrijke ontwikkeling is: “Veel gebruikers laten spraak over de aanwezige breedband verbinding lopen. Telefonie deelt dan de capaciteit van het internetverkeer. Dat kan impact hebben op de kwaliteit van de spraakverbindingen. Dat is een reden om die twee datastromen te scheiden. Er is echter een veel belangrijkere: internet is een open en traceerbare verbinding omdat elke aansluiting wordt voorzien van een publiek IP-adres. Elk traceerbaar IP-adres is kwetsbaar voor sabotage.” Een apart VRF voor spraak is daar immuun voor. Sollie levert zelf de verbindingen. Deze zijn niet voorzien van een publiek IP-adres en uitsluitend voor spraak te gebruiken. Het is een rechtstreekse verbinding tussen de klant en het datacenter waar het Sollie-platform staat. De verbinding is daarmee veilig. Latency en kwaliteitsverlies door een veelvoud van hops is niet aan de orde.
Overname
Sinds november is Eilie Telecom uit Groningen onderdeel van de Sollie Groep. De oprichter van Eilie Telecom zocht een betrouwbare overnamepartij. Sollie: “Hij wilde de klanten onderbrengen bij een bedrijf met een vergelijkbaar DNA en focus op zelfstandigheid. Dat laatste is in de markt wel een punt van zorg. Klanten en partners kiezen bewust voor een leverancier die benaderbaar is en niet over een jaar opgaat in een grote anonieme organisatie.”
De overname van Eilie Telecom past perfect in de groeistrategie. Sollie: “Wij komen uit de hoek van de vaste telefonie. Toen VaMo kwam zijn we gaan schakelen, maar tussen vast en mobiel ligt wel vijftien jaar marktontwikkeling. Met deze overname lopen we die relatieve achterstand snel in.” Het betekent trouwens niet dat men nu hoofdzakelijk de focus op mobiel gaat leggen. Wijnen: “De ViPro marktbenadering is de volgende: wij willen, met al onze partners, een totaalleverancier zijn voor connectiviteit en telecom. Wat de klant nodig is per geval verschillend. Mobiel kan deel uitmaken van de mix, maar dat hoeft niet.” Om elke mix mogelijk te maken heeft ViPro dus een breed portfolio. Wijnen wil eigenlijk nooit ‘nee’ verkopen: ”We willen altijd een oplossing kunnen bieden. Daarom bieden we de oplossingen niet alleen via koper, en glasvezelnetwerken. We verzorgen eveneens 4G- en coax-oplossingen en op termijn komt ook 5G in het portfolio.”
Jubileum
Vanwege het twintigjarige jubileum is het hele bedrijf, ongeveer dertig medewerkers en hun partners, naar Mallorca gegaan. Sollie: “Personeel is het kapitaal van de organisatie. Waar we nu staan was zonder hen niet mogelijk. Vandaar deze dankbetuiging, en het was ook gewoon leuk om te doen.” Met de partners wordt ook nog stilgestaan bij het jubileum. De ViPro-partners zitten verdeeld over het land. Het is dus logischer daarvoor op meerdere plekken iets te organiseren, want iedereen naar Dedemsvaart of Groningen laten komen is niet logisch. Wijnen: “We organiseren al langer activiteiten voor bestaande en nieuwe partners kriskras door het land. Recent nog bij Xelion in Delft, waarvan wij de distributeur zijn, houden we bijvoorbeeld bijeenkomsten voor de partners uit met name de randstad. Volgend jaar zullen we tijdens die activiteiten, die we starten met een serieus seminar of trainingen en afsluiten met gezelligheid, uiteraard nog met de partners op het jubileum en het succesvolle 2019 terugblikken.