Zonder overdrijven kan worden gesteld dat we een bewogen week achter de rug hebben. Niet minder dan drie meldingen in de eerste dagen over bedrijven in zwaar weer. Als klap op de vuurpijl is vrijdag het faillissement van BCC uitgesproken, een retailer met een groot IT aanbod, hoge naamsbekendheid en dito footprint.
Dat het begrip IT markt verwarrend is, weet elke ondernemer in die sector als geen ander. Een datacenter heeft niets met een telefoon te maken (dat de een niet zonder de ander kan is een detail). Als we proberen een lijn te trekken tussen dat deel van de IT waarbij het minder goed gaat en wel goed gaat levert dat direct problemen op. Datacenters lijken in de goede zone te zitten, want er zijn weinig berichten over omvallende bedrijven. Weinig persaandacht is echter iets anders dan het bewijs dat het goed gaat. Het afgelopen maanden zijn er ook bij dit type IT bedrijf “negatieve mutaties” gezien.
Het soort IT aanbod waarbij de problemen duidelijk zichtbaar zijn kan de lezer wel invullen. De verkoop van telefoontoestellen, vast en mobiel, laptops, desktop computers en printers valt flink tegen. Niemand durft na vele kwartalen met een min te hopen op een snel herstel.
Wat voor printers en smartphones geldt, speelt ook voor wasmachines en stofzuigers. Dat is niet alleen de link met de neergang van BCC, maar het is ook een link naar de eerdere berichten op ITchannelPRO over de IFA in Berlijn. En daarmee komen we uit de stelling dat de markt is veranderd door “houdbaarheid”.
Zuivel
Wie kijkt naar naar foto’s van Nederland in jaren 60 en eerder van de vorige eeuw ziet dat er veel winkels voor zuivel waren. Dat aantal is drastisch gekrompen en dat komt doordat elk huishouden en elke winkel een koelkast heeft. Melk kan daardoor langer bewaard worden en bevoorrading werkt compleet anders. De noodzaak elke dag melk te kopen is vervallen. Op elke hoek een melkboer is daarmee verleden tijd.
Van houdbaarheid naar levensduur
Houdbaarheid kunnen we vertalen met levensduur en dat is het verhaal voor witgoed, bruingoed en IT. Een wasmachine gaat langer dan 10 jaar mee, een versterker in principe ook. Een laptop of smartphone was voorheen na 3 of 4 jaar op, nu is dat al opgerekt naar 5 jaar of langer in de zakelijke markt. Het kan niet anders of die langere houdbaarheid van devices moet gevolgen hebben voor producenten en verkopers. De afgelopen bewogen week kan niet alleen worden toegeschreven aan ondernemers die het verkeerd hebben gedaan. Het is een grote fout te onderschatten wat de veranderingen aan de gebruikers, koperszijde voor impact op alle schakels in het kanaal hebben.