Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is partner van the Netherlands Pavilion tijdens het Mobile World Congress in Barcelona, dat van 28 juni tot en met 1 juli plaatsvond.
Inzichten die bruikbaar zijn voor heel Europa
De stuwende kracht achter dit project is de Vlaming Wim Vandenberghe die – geheel in de lijn van grensoverschrijdend bezig zijn – werkzaam is voor het Nederlandse ministerie van I&W. ITchannelPRO ging in gesprek met Vandenberghe.
“Het 5G-Blueprint project is vorig jaar september gestart en loopt nog 2,5 jaar. De Europese Unie steunt ons hier ten volle bij. Wij ontvangen subsidie vanuit het EU-programma ‘Horizon 2020’. Het zwaartepunt van onze werkzaamheden ligt in de regio Nederland-België. Ons doel is om inzichten te creëren die bruikbaar zijn voor heel Europa”.
Supply chain
Vandenberghe vervolgt: “tijdens het Mobile World Congress willen wij op The Netherlands Pavilion uitdragen dat we samen met de betrokken partijen onderzoeken hoe teleoperation en de bijhorende real-time data uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en hun bestemming kunnen bijdragen aan meer efficiëntie – maar vooral meer duurzaamheid – in de supply chain”. Met het consortium van 26 partijen heeft het 5G-Blueprint Project samen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken een pilot uitgerold in het gebied van de North Sea Port (Vlissingen – Terneuzen – Gent) en de Haven van Antwerpen.
Meer dan efficiëntie
“Door het op afstand besturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen verbetert naar verwachting niet alleen de efficiëntie van de logistieke operatie”, vervolgt Vandenberghe. “Het kan ook een nieuwe impuls gegeven worden aan het aantrekken van de broodnodige nieuwe arbeidskrachten in de sector van transport en logistiek”. De inzet van nieuwe 5G technologie is daarbij een onmisbaar instrument. “We willen in feite hiermee een nieuw standaard neerzetten. Binnen het project onderzoeken we digitale technieken en telecommunicatiemogelijkheden. Hierbij kijken we naar onderwerpen als veiligheid en natuurlijk naar de kosten en baten. We gaan ervan uit dat de Blueprint standaard en werkwijze als voorbeeld en inspiratie gaat dienen voor andere gebieden en sectoren”.
“We zijn gestart met de sector van transport en logistiek omdat we daar de grootste zakelijke kansen zien. Maar hopelijk kan deze techniek eens tot wasdom gekomen ook waarde toevoegen aan andere sectoren zoals personenvervoer, of zelfs de agrarische sector. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vrachtwagens die van de ene boerderij naar de andere boerderij rijden. Technisch gezien is dat gelijk aan de logistieke bewegingen in een havengebied die we in dit project als eerste toepassingen onderzoeken”.
Deelnemende partijen