Communicativ heeft zich in tien jaar onder leiding van oprichter en CEO Eric Hartsink ontwikkeld van platte technische migraties en telefonie-integraties tot een vooraanstaande speler in de markt van Microsoft-diensten.
Sweet spot
De sweet spot van Communicativ zijn bedrijven en organisaties met vijfhonderd tot vijfduizend medewerkers en meerdere vestigingen. Zo’n twintig procent van de klanten heeft meer dan vijfduizend medewerkers en een kleine vijftien procent zit in het zogenoemde MKB-segment. Daarbij is Hartsink wars van wat hij noemt, ‘like for like migraties’. Ofwel dezelfde functies van de oude omgeving één op één overzetten in een nieuwe omgeving, alsof de technologie tien jaar heeft stilgestaan. Hartsink: “Binnen elke organisatie die een migratie van hun communicatiesystemen uitvoert, is een efficiëntieslag te behalen.”
Rendementsslag
Voor bedrijven zijn een betere bereikbaarheid en efficiënter werken vaak de motivatie om communicatiesystemen aan te pakken. Hartsink: “Het doel is vrijwel altijd om anders te werken met een hoger rendement door de inzet van technische middelen.
Klanten zeggen dat thuiswerken toch wel erg makkelijk is
Dat kan heel breed zijn: van reistijden verkorten, anders vergaderen tot efficiënter doorverbinden. Veel optimalisatie is te behalen in gedrag. Mensen voeren al jaren een bepaalde handeling uit zonder dat men weet of kijkt of deze efficiënt is.” Die aanpak resulteert volgens Hartsink in een hogere inzetbaarheid van Microsoft clouddiensten: “Bedrijven zorgen er tegelijkertijd voor dat ze medewerkers empoweren om anders te werken. Juist dat leidt tot een positieve ontwikkeling binnen organisaties”, denkt hij. ICT-managers kunnen nu veel beter laten zien wat de resultaten zijn van de nieuwe diensten voor hun afdeling. Zo ontstaat er betrokkenheid. Er is dus nog een wereld te winnen met de oplossingen van Microsoft.”
Zekerheid en redundantie
Communicativ heeft vooral klanten in het enterprise-segment. Dit type bedrijven vereist een hoge mate van veiligheid, zekerheid en redundantie in de communicatie. Dat moet volgens Hartsink worden geborgd en dat kan zijn bedrijf garanderen: “Teams heeft het afgelopen jaar enkele keren een storing van een half uur gehad door een update van een licentiedatabase of Active Directory. Dat kan natuurlijk voorkomen. Klanten met alleen de standaard SIP-trunks (Direct Routing) konden tijdelijk niet werken, maar vanuit ons volledig redundant platform en dubbel uitgevoerde verbindingen, heeft geen enkele van onze klanten problemen gehad met hun bereikbaarheid en uptime. En dat moet ook, want communicatie is essentieel voor zaken als klantcontactcenterdiensten, piket- en storingsdiensten.”
Topmensen
Uptime en bereikbaarheid garanderen, vraagt volgens Hartsink om ‘topmensen’ en die zijn altijd schaars. Specialisten met kennis van bereikbaarheids-vraagstukken van klanten in combinatie met techniek en het vermogen om dit uit te leggen. Klanten hebben immers veel behoefte aan kennis over nieuwe manieren van samenwerken en communicatie. Hartsink: “Dus moet je anders gaan denken en acteren als klanten vragen of we tienduizend medewerkers kunnen trainen zonder de wereld over te vliegen. Omdat we dit type vraag vaker kregen, hebben we anderhalf jaar geleden een videostudio met speciale apparatuur gebouwd waar we trainingen opnemen.”
Kansen reseller-kanaal
Teams biedt het kanaal enorme kansen
Meer weten over het ecosysteem rondom Microsoft Teams? Wie zijn de toonaangevende leveranciers? In welke categorieën? Wat is Teams eigenlijk? Wat zijn de trends en ontwikkelingen?
Download hier het complete E-paper inclusief de Top-100 lijst gratis!