De omzet uit mobiele diensten in Nederland bleef in het derde kwartaal steken op EUR 1,062 miljard, een half procent minder dan een jaar eerder. Het is de eerste jaarlijkse omzetdaling in ruim vier jaar, blijkt uit recent onderzoek door Telecompaper.
De terugval is het gevolg van toenemende prijsdruk in zowel de consumenten- als zakelijke markt, in combinatie met kleinere jaarlijkse prijsverhogingen door de lagere inflatie. Voor heel 2025 wordt nog steeds een licht positieve groei verwacht, met een totale dienstomzet van circa EUR 4,2 miljard.
Prepaidmarkt
De prepaidmarkt krimpt al geruime tijd, maar in het derde kwartaal daalde ook de omzet uit postpaidabonnementen met 0,3 procent. Volgens het kwartaalrapport Dutch Mobile Operators 2025-Q3 wordt dit veroorzaakt door prijspromoties voor consumenten en volumekortingen bij zakelijke klanten.
Hierdoor daalt de gemiddelde opbrengst per postpaidklant (ARPU) met 4,2 procent op jaarbasis.
Het totale aantal simkaarten groeide in twaalf maanden tijd met ruim een half miljoen naar bijna 23,5 miljoen eind september, inclusief de sims in gebruik voor vaste-draadloze verbindingen (FWA). Het aandeel postpaidklanten stijgt tot 90,9 procent van het totaal aantal simkaarten.
Postpaidmarkt
KPN laat in het derde kwartaal de grootste groei zien onder postpaidklanten, met een toename van 67.000 retailklanten. Daarmee behoudt de telecomaanbieder zijn leidende positie met een marktaandeel van 27,6 procent. MVNO’s groeien eveneens sterk met een gezamenlijke toename van eveneens 67.000 postpaidklanten in het kwartaal. Hun marktaandeel in de postpaid retailmarkt stijgt van 7,0 procent naar 8,3 procent op jaarbasis. De drie grootste mobiele operators in dezelfde periode elk een klein deel marktaandeel verliezen.
Telecompaper verwacht dat de mobiele markt tot en met 2029 groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 1,5 procent tot bijna 24,8 miljoen simkaarten. De omzet zal naar verwachting in hetzelfde tempo toenemen met een jaarlijkse groei van 1,6 procent.





