In het tweede kwartaal van 2023 is er met 20% sprake van een sterke stijging van het mobiele dataverbruik in Nederland. Dat blijkt uit de meest recente telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook de hoeveelheid glasvezelaansluitingen in Nederland blijft groeien. Aanvullend consumentenonderzoek toont verder dat Nederlanders tevreden zijn over hun mobiele en internetabonnementen en minder vaak overstappen naar een andere provider.
Daling belminuten
Daar staat tegenover dat het aantal belminuten in Nederland op vaste en mobiele netwerken opnieuw licht is gedaald. Dit kwam in het tweede kwartaal uit op 9,70 miljard voor mobiel en 1,22 miljard voor vast. Het aantal vaste aansluitingen dat wordt gebruikt om mee te bellen, daalde met 3,2%.
Het aantal abonnementen dat een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie en internet) omvat, bedroeg 3,44 miljoen, een stijging van 2,3% vergeleken met het vorige kwartaal. Er waren 2,81 miljoen bundels met twee vaste diensten (+2%) en 980.000 bundels met drie vaste diensten, wat een daling is van bijna 7,3% ten opzichte van het vorige kwartaal. Opvallend is verder dat het aantal tv-aansluitingen in zijn totaliteit daalt.