Telco’s worstelen met het begrip edge

en dat geldt wel voor meer partijen

Wat is de edge en hoe kunnen we daar geld mee verdienen is een vraag waar telco’s flink mee worstelen. Net als andere bedrijven zien ze prognoses van trendwatchers die gouden bergen beloven. Haaks daarop staat de keiharde realiteit dat de edge een onmogelijk marketing begrip dreigt te worden dat niet bijdraagt aan concrete omzet.

IoTHet lijkt zo makkelijk om de edge als volgt te omschrijven: “IT hardware dicht bij de bron waar data ontstaat en wordt gebruik.” Als je dat als uitgangspunt neemt dan valt ook goed uit te leggen waarom de edge een schakel is. Elders in de keten is meer opslag en computepower voorhanden, daar vinden andere processen plaats dan in de edge.

Telco’s zeggen al jaren dat ook zij de edge nodig hebben. De invulling die ze aan het begrip geven is echter op punten wezenlijk anders. Men wil de content dichter bij de klanten krijgen. Dat is dus iets anders dan een fabriek met lopende banden waar IT hardware in de buurt staat voor het aansturen, bijsturen en vergaren van data.

Edge en 5G

Het verhaal van de telco’s die iets met de edge gaan doen heeft veel te maken met de komst van 5G. Een fijnmaziger netwerk om real time acties te kunnen faciliteren zou mogelijk worden. Men noemt vaak autonoom rijden, hoewel ondertussen bekend hoort te zijn dit dit nog lange niet mogelijk is.

Datacenters zeggen ook iets met de edge te doen of dat mogelijk te maken. De standaard Amerikaanse communicatie hierover is in Nederland tamelijk zinloos. Hier zijn de fysieke afstanden zo gering dat het Amerikaanse model echt appels met peren vergelijken is.

Telco en datacenters

Er is als het om edge sprake van twee gescheiden links tussen telco’s en datacenters. De eerste is dat telco’s voor het 5G netwerk en andere diensten datacenters nodig hebben. Een oude PSTN centrale ombouwen tot een edge datacenter locatie is mogelijk, maar weinig aantrekkelijk. Om die reden huren telco’s ruimte bij datacenters om de edge ambities te kunnen vervullen. De andere link is dat telco’s klanten zoeken om hen edge faciliteiten te kunnen bieden. Dat kan daadwerkelijk rackspace in een edge datacenter zijn.

Lastige communicatie

Je hoeft geen marketingdeskundige te zijn om het probleem te zien. Het is verdraaide lastig te communiceren dat je edge diensten aanbiedt terwijl de collega’s naast je vertellen dat ze edge diensten bij externe spelers inhuren. Je vraagt echt veel van de markt. Het is daarom ook niet zo vreemd dat van de actuele edge omzet van telco’s zo sterk afwijkt van wat een paar jaar terug nog de aandeelhouders is verteld.

(zie ook bron)

Mobiele versie afsluiten