De kwartaalcijfers van China Mobile, China Unicom en China Telecom zijn goed nieuws want de omzet en winst van dit trio ging omhoog. Het verhaal is anders als naar de omzet per klant wordt gekeken, die staat bij elk van de drie onder druk.
ARPU en waardering
De omzet per klant (ARPU) is in de telecomsector een van de vaste criteria voor de waardering van bedrijf. Veel klanten in de boeken hebben staan is tot op zekere hoogte zelfs ondergeschikt aan de omzet per klant. Postpaid klanten staan nagenoeg altijd garant voor een hogere ARPU dan pre-paid klanten. Bedrijven die naast internet ook telefonie leveren, rapporteren meerdere ARPU’s en bedrijven die deze diensten bundelen komen al snel tot de hoogste ARPU’s.
ARPU daling en stagnatie
Om beter zicht te krijgen op de telecom en internet ontwikkelingen in China is het naast elkaar leggen van de ARPU’s een eerste stap. Daarna is het mogelijk te kijken hoe de omzet zich per soort dienst ontwikkelt.
Wat dat duidelijk maakt komt vreemd over. Elk van de bedrijven meldt een hogere winst dan wel omzet. Je verwacht daardoor dat ook de omzet per klant toeneem, maar dat is niet het geval. Bij China Mobile is de ARPU voor mobiel licht gedaald, de twee anderen rapporteren voor mobiel en vast onveranderde cijfers.
Capex reductie
Analisten zijn verbaasd en vragen zich af wat er precies aan de hand is. Sommigen stellen dat als het aandeel van mobiel op de totale omzet onder druk staat het lastig wordt de hoge investeringen in 5G te blijven volhouden. Zij zien de 11 procent capex reductie die China Telecom heeft aangekondigd en de 8 procent die China Mobiel noemt als een bewijs daarvan. Ze zien ook dat ZTE melding maakt van minder winst en minder omzet op de thuismarkt.
Het turen naar de cijfers en presentaties voor analisten van China Mobile, China Unicom en China Telecom zal nog wel even doorgaan. Maar de meest voor de hand liggende conclusie is toch wel al duidelijk. Ook en zelfs in China is 5G niet de licence tot print money voor telco’s.
Dit soort telco’s ziet dat verdienen aan datacenters en AI plus de connectiviteit daarvoor op dit moment veel makkelijker is.