Techone heeft recent in hoog tempo bedrijven overgenomen. Inmiddels zijn zeventien bedrijven onderdeel van deze Nederlandse IT-specialist. Die snelle groei is reden voor een gesprek met CEO Coert Coomans en Pim Mulder, head of Mergers & Acquisitions.
Soort bedrijven
“De ICT-markt is heel divers”, zegt Coert. “Techone heeft een duidelijke focus. Wij zijn in principe alleen geïnteresseerd in bedrijven die primair standaard ICT-diensten leveren aan de zakelijke markt. Telecom– en clouddiensten zijn daarom sterk vertegenwoordigd in ons portfolio.” Techone kijkt ook of de omzet vooral is gebaseerd op abonnementen en niet teveel op eenmalige transacties.
Het soort bedrijf en de type dienstverlening waar Techone naar kijkt, is daarmee wel duidelijk. Twee andere punten die bij acquisities vaak een rol spelen, zijn de bedrijfsomvang en de vestigingsplaats. Pim: “Waar het bedrijf gevestigd is, speelt voor ons geen rol. Op dit moment zijn onze bedrijven behoorlijk verspreid door het land. Ook de omvang is niet zo belangrijk. Onze bedrijven zijn tussen de twee en 100 medewerkers groot.”
Samenwerken
Een ander voorbeeld van praktische samenwerking is 24/7 dienstverlening. “De meeste bedrijven zijn te klein om een dergelijke service te kunnen aanbieden. Met Techone hebben we de omvang om dat wel te kunnen. De eindklanten zien het aanbod toenemen. Het is daarbij niet relevant dat het achter de schermen door meerdere bedrijven wordt opgepakt. De dienst wordt aangeboden door hun vaste IT-dienstverlener.”
Focus op de business
Techone ontzorgt de overgenomen bedrijven van werkzaamheden die afleiden van de echte business. Pim: “De meeste IT-ondernemers willen de klanten de beste oplossingen geven. Zaken als HRM en administratie leiden af en kosten ook gewoon veel tijd. Wij hevelen die taken dan altijd naar ons over. Daardoor kan het bedrijf zich meer focussen op de business.”
Personeel en bedrijfsnamen
Bij overnames is de (onderhandeling over de) koopsom belangrijk, maar dat is niet het enige dat er bij komt kijken. Coert: ”Hoe je het ook wendt of keert, een overname kost tijd. Onze kracht is dat we na de eerste inventarisatie sturen op een deal binnen 10 weken. Die termijn willen we kort houden, omdat de ondernemer niet veel langer zijn aandacht goed kan verdelen tussen de daily business en het proces van overdracht.”
Voor Techone is ook het personeel heel belangrijk. Ieder bedrijf is immers afhankelijk van de kennis en inzet van zijn medewerkers. Techone voegt geen merken of bedrijfsnamen samen. Coert: “Dat geeft alleen maar onrust bij klanten en personeel. Het doel van overnames moet zijn: meer kennis, meer samenwerken en daardoor klanten beter bedienen. Daarmee onderscheiden we ons van andere marktpartijen.”
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 2)