De reden van de supply chain problemen zijn bekend, de impact daarvan op producten is niet altijd direct zichtbaar. Evenmin is bekend of dit the new normal is en hoe men zich daar dan het beste op kan instellen.
Componenten
Stel dat we een langere periode krijgen waarin producten slechter leverbaar zijn omdat sommige componenten ontbreken. Hoe kun je dan als leverancier het hoofd boven water houden, je klanten blijven voorzien en vooral ook de aftersales service blijven bieden?
Business Continuity
Dit soort vragen hoort deel uit te maken van elk BCP (Business Continuity Plan). Toen de eisen daarvoor werden vastgelegd was er niemand die serieus rekening hield met een pandemie. Inmiddels ervaren we niet alleen de gevolgen van die pandemie. Gelijktijdig woedt er een oorlog en zijn bepaalde logistieke processen zo ontregeld dat niemand meer precies weet hoe de achterstanden kunnen worden weggewerkt.
Fortinet
Het probleem erkennen is de eerste stap op weg naar alternatieven voor de verschillende facetten daarvan. Fortinet lijkt een van de eerste producenten van hardware te zijn die daar wel op een creatieve manier mee omgaat. Het bedrijf maakt namelijk van de nood een deugd door in de communicatie te wijzen op de mogelijkheden die het nu heeft voor “alternative part sourcing”.
Waar sommige bedrijven in alle stilte andere onderdelen gebruiken zegt deze hardware fabrikant luid en duidelijk dat het bepaalde productlijnen met dat in het achterhoofd speciaal op heeft ontworpen.
Positief
Dat is in ieder geval een positief afwijkende manier om naar je klanten aan te geven dat supply chain problemen ook gelden voor je producten. Omdat een fabrikant het doet en niet de distributeur of reseller haalt het direct de kou uit de lucht over aftersales services en garantie. Vraag is natuurlijk of de concurrentie deze stap ook volgt. Daarmee is niet bedoeld het gebruiken van andere componenten, maar het eerlijk communiceren dat dit gebeurt.