Serverbouwer Supermicro heeft woensdag bekend gemaakt dat de externe accountants van E&Y de werkzaamheden staken. Het bedrijf moet dus op zoek naar een nieuwe partij die de kwartaalcijfers wil goedkeuren. Het aandeel verloor 30 procent en dat is logisch.
Als externe accountants ergens voortijdig de deur achter zich dichttrekken is er echt iets aan de hand. Het signaal dat ze daarmee afgeven moet voor elke leverancier en klant van het bedrijf luid en duidelijk zijn.
Supermicro
Supermicro is beursgenoteerd en maakt servers. Door die beursnotering wordt het geschil met de accountants snel bekend, want zoiets moet terstond aan de toezichthouder worden gemeld. Die dat vervolgens online zodat beleggers over actuele informatie beschikken.
Het bedrijf levert ook in Nederland en heeft hier een serieus te nemen marktaandeel. Betekent dit dat beheerders van datacenters, colocatie providers en iedereen met een onpremise omgeving waar deze hardware staat zich zorgen moet maken?
In dit geval lijkt het geschil te gaan over de omzet die het bedrijf noemt en wat de accountants willen accepteren. Je groter voordoen dan je bent betekent niet automatisch dat de kwaliteit van wat je levert slecht is. Het kan wel aan het denken zetten, want als een directie dat doet en van zichzelf accepteert, wat klopt er dan nog niet meer?
Bij Supermicro, en dat maakt deze zaak wel uitzonderlijk, is het niet de eerste keer dat er herrie in de tent is vanwege de omzet. In 2020 kwam door het betalen van een boete een einde aan een onderzoek door de beurswaakhond naar iets vergelijkbaars.
Centric – TalkTalk
Voor wie denkt dat zoiets alleen maar in Amerika gebeurt zijn er nog deze twee betrekkelijk recente voorvallen, waarbij accountants voor de eer danken hun naam te zetten onder kwartaalcijfers. Centric in Nederland heeft daarmee te maken gehad en waarom zal de meeste lezers wel bekend zijn.
Een nog recenter voorbeeld is te vinden op de Britse eilanden. Vorige maand moest internet en televisieprovider TalkTalk bevestigen dat de huisaccountants van Deloitte waren vertrokken. De provider probeerde de vragen te neutraliseren door te wijzen op het principe van verplicht rouleren, wat voor de grote accountancy kantoren geldt.
Die opmerking maakte weinig indruk, omdat de kranten subtiel wezen op een melding van een paar maanden terug dat het bedrijf “financial difficulties” ondervond bij het herfinancieren van een schuld van een GBP 1 miljard. In reactie op dat bericht zijn schuldeisers aan de deur gaan kloppen. Als je dan vervolgens leest dan de accountant de handtekening weigert te zetten, dan moet je je als leverancier heel goed opletten.