In het grootste deel van Zwitserland waren in de nacht van woensdag op donderdag gedurende 8 uur alle noodnummers en het vaste telefoonnet onbereikbaar. Zodra het probleem bekend werd schakelden de Zwitsers over naar met mobiele net en een ouderwets alternatief. Alle politieposten en brandweerkazernes zijn geactiveerd. Bewoners konden daarheen om te (laten) bellen voor hulp.
Groter dan de 112 KPN storing
Het probleem is daarmee groter en ernstiger dan de uitval van 112 op 24 juni 2019 door een fout bij KPN. Anders is ook dat de Zwitsers een (werkend!) draaiboek op de plank hadden liggen waardoor de storing die veel langer duurde zo te zien niet tot grote schade of erger heeft gezorgd. Het was dan ook niet de eerste storing voor de 112 in het Alpenland.
Wat ook anders is, is dat binnen twee dagen al een serieuze weeffout in het Zwitserse telefonienetwerk is ontdekt. Bijzonder daaraan is dat het niet direct te maken heeft met de panne van donderdag. Zwitserland streeft een grote mate van autarkie na als het gaat om vitale sectoren en de infrastructuur. Het land wil zelfstandig, dus los van het buitenland, kunnen functioneren.
Stroomvoorziening
Door de storing blijkt dat de datacenters waar Swisscom gebruik van maakt voor een deel van de stroomvoorziening afhankelijk zijn van het buitenland. Omdat energiecentrales een zeer geliefd doelwit zijn van cybercriminelen is het voor de Zwitserse politiek, toezichthouders en pers onvermijdelijk meer aandacht te besteden aan continuïteit van de stroomvoorziening. De schrik zit er goed in, helemaal nu blijkt dat daar toch een weeffout zit. Wat het probleem precies is wordt nog niet genoemd, maar de contouren van het probleem zijn wel duidelijk. Redundantie in de vorm van een N2 stroomvoorziening (plus noodstroom en tanks met diesel) helpt uiteindelijk niet veel als iedereen dezelfde architectuur en leveranciers gebruikt.