De cijfers naar 5G toestellen en abonnementen verdienen een stevige correctie. Zoveel is deze week duidelijk geworden uit een aantal publicaties. Tegelijk is er op de markt voor gewone 4G smartphones ook iets aan de loos. Beide signalen zijn voor telco’s en het kanaal erg belangrijk.
Snelle groei
Maar nu begint door te dringen dat het eenvoudig niet kan kloppen. De cijfers in en uit China zijn in het beste geval verkeerd geïnterpreteerd. Alle rapporten kunnen in de oud papierbak. De fout zit hem in de definitie van 5G abonnee. Ericsson is de eerste grote speler die de fout inziet en inmiddels heeft hersteld. De Zweden zien in dat een 5G abonnee of 5G abonnement niets zegt over het toestel en het gebruikte netwerk. China heeft dus ook geen 899,3 miljoen 5G gebruikers, maar 410 miljoen. Een groep van 489,9 miljoen Chinezen kan met 5G bellen en internetten, want in de database van de telco staat het vinkje op groen. Ze hebben echter geen toestel dat met het signaal overweg kan.
Teleurstelling – opluchting
Het verschil is groot en dat geldt ook voor de teleurstelling. Tegelijk is er ook een reden voor opluchting. Het verschil helpt namelijk ook te verklaren waarom de verkoopcijfers van handsets niet aansluiten de genoemde 5G groei.
Ook de cijfers van de telco’s en anderen in andere landen het evenzo kritisch bekeken te worden. Gaat het echt om actieve 5G gebruikers of om gegoochel met termen? Wie daar zicht op wil krijgen komt een recent artikel van de Europese prijsvergelijker Geizhals tegen. Daar ziet men dat het in Europa al drie jaar achtereen steeds minder voorkomt dat de consument zich oriënteert op een nieuw toestel vlak voor de feestdagen. Dat beeld past bij de lagere shipments. De consument in Europa blijft, net als China, langer doen met een toestel. Dit maakt hoe dan ook een boost van de 5G groei onwaatschijnlijk.
Het wil niet zeggen dat in Europa dezelfde “fout” is gemaakt als in China. De 5G aantallen en definities zijn echter wel een punt dat de nodige aandacht verdient. Hard A roepen terwijl de markt B doet, of erger nog helemaal niets doet, is niet goed voor de business en de gehoopte acceptatie van het netwerk.