In de Q3 publicaties van de twee grootste mobiele operators in China staat ook het nodige over 5G en de ARPU ontwikkeling. Twee belangrijke begrippen die de lezer van ITchannelPRO herkent. Wat kunnen we van deze cijfers leren?
Sturen op ARPU
Telecomoperators sturen strak op het verhogen van de ARPU. De link tussen een hoge omzet, winst en het vermogen te kunnen investeren in de netwerken spreekt voor zich. De bedrijven gebruiken het ook om zich naar beleggers toe te kunnen onderscheiden van de concurrentie. In de lijstjes met overzichten is de hoogte van de ARPU minstens zo belangrijk als het aantal klanten.
China Mobile en China Telecom hebben elk honderden miljoenen klanten. Een deel daarvan staat in de boeken als 5G klant, maar maakt daar geen gebruik van. Net als in Nederland staat dan in de database het abonnement op 4G/5G, maar de klant heeft een device dat maximaal 4G ondersteund. Hoe groot die groep is staat in dit achtergrond artikel van ITchannelPRO beschreven.
Dat deze groep invloed heeft op de ARPU ontwikkeling van deze twee telco’s blijkt duidelijk uit de kwartaalcijfers. Beide bedrijven hebben weer een mooie omzet- en winststijging laten zien. Wie de cijfers induikt ziet dat er geen positief 5G effect opvalt. In drie jaar tijd is de ARPU van China Mobile toegenomen van 50,2 Yuan naar 50,9 Yuan. Minder dan $7 per maand dus. China Telecom zit zelfs nog iets onder die cijfers (bron en bron).
Het hoofd breken
Een lage ARPU hoeft geen slecht signaal te zijn, want het zegt niets over de inkoopprijs en de marges. Maar wat wel opvalt is dat er de opgaande lijn ontbreekt. Analisten breken zich hier het hoofd over. Vooralsnog lijkt hier sprake te zijn van aanbod waarvan maar spaarzaam gebruik wordt gemaakt. Het is al eerder genoemd: de killer app voor 5G laat op zich wachten. Maar zelfs dat is niet het hele verhaal. De complete businesscase wordt te makkelijk vergeleken met die van 4G en 3G. Dat dit appels met peren vergelijken is, al was het alleen maar omdat er voor 5G en B2B only optie bestaat, wordt te weinig ingezien.
Die B2B optie is het aanleggen en beheren van private networks. Of dat in China veel voorkomt blijft onduidelijk. De infra is er, maar uit de cijfers valt onmogelijk op te maken of dat een sterk groeiend segment is.
Elders
De markt in China is deels onvergelijkbaar met die in de EU of andere landen. Het is de omvang van de markt en de voorsprong bij het lanceren van 5G dat deze markt interessant maakt. Voor wat betreft de ARPU ontwikkelingen in andere landen: ook daarvoor geldt dat 5G niet in staat is een “double digit” stijging te laten zien (link1, link2).