Efficiënte processen en een hoge klanttevredenheid zijn cruciaal voor dienstverleners in de telecommunicatiesector. Met de Redirection Server, gevolgd door de geavanceerdere SRAPS, ontwikkelde Snom een oplossing die het dagelijks leven voor de telecombedrijven en hun servicetechnici aanzienlijk vergemakkelijkt. Dit verhoogt de efficiëntie van bedrijven aanzienlijk.
IP-serviceproviders worden dagelijks geconfronteerd met de uitdaging grote aantallen IP-eindapparaten te configureren, te onderhouden en up-to-date te houden. Normaal gesproken is dit een tijdrovende taak. De kosten zijn vaak doorslaggevend voor het plaatsen van bestellingen, vooral in de on-site service. Met SRAPS, dat Snom als opvolger van zijn eigen Redirection Server (RDS) 2019 introduceerde, luidde de Duitse VoIP-specialist een keerpunt in het beheer van IP-telefooninstallaties en werkplekapparatuur in.
In tegenstelling tot een Redirection Server, die zich beperkt tot het alleen doorsturen van configuratieverzoeken, ontwikkelde Snom gehoste provisioning-services met SRAPS. SRAPS maakt een uitgebreide en geautomatiseerde installatie en beheer van IP-telefoons mogelijk, zelfs zonder gebruik op locatie. Mark Wiegleb, Head of Customer Success bij Snom, meldt dat inmiddels ongeveer 95% van alle geïnstalleerde Snom-telefoons via SRAPS in gebruik worden genomen. “Drop-shipment-modellen zijn gebaseerd op systemen zoals SRAPS”, vervolgt Wiegleb. “Serviceproviders kunnen hun diensten niet op de juiste manier aanbieden en schalen als servicemedewerkers de telefoons ter plaatse moeten installeren en afzonderlijk moeten configureren.”
Veilige en complete API
Sinds de introductie werkt Snom voortdurend aan de optimalisatie en verdere ontwikkeling van het platform. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in veiligheid. Hetzelfde geldt voor het creëren van een moderne, veilige en complete REST-API voor de provisioning-service, die dienstverleners in staat stelt om het platform naadloos in hun systemen en processen te integreren. Ook bedrijven kunnen nu hun IP-telefoons van individuele instellingen voorzien, zelfs voordat ze de eigenlijke provisioning-gegevens van de PBX ontvangen. Of het nu gaat om firmware-updates, aangepaste gebruikersinterfaces of het automatisch invoeren van clientcertificaten of XML-telefoonboeken: de mogelijkheden zijn divers. Voor extra bescherming van gebruikersaccounts en tegen toegang door onbevoegden beschikt het platform bovendien over multi-factor-authenticatie.
Dankzij deze en andere functies heeft het programma de populariteit van IP-eindapparaten de afgelopen vijf jaar enorm vergroot, vooral bij grotere projecten. Bovendien garandeert de service vanuit en opslag van alle gegevens in Duitsland AVG compliancy.
“De voordelen voor leveranciers en servicetechnici liggen voor de hand”, legt Mark Wiegleb uit. “De geautomatiseerde configuratie en levering van telefoons stelt technici in staat om tijd en geld te besparen en zich te concentreren op meer veeleisende taken. Veel configuratieproblemen kunnen ook op afstand worden opgelost via SRAPS, wat de tijd en kosten voor on-site operaties vermindert en de klanttevredenheid verhoogt.”
Gratis
SRAPS is gratis voor Snom-klanten. “Dit is onze bijdrage aan het verhogen van de efficiëntie en het concurrentievermogen van onze partners”, voegt Wiegleb toe.