Voor consumenten die nog dvd of Blu-Ray schijven gebruiken om data op te slaan is er slecht nieuws. Sony verlaat deze markt en daarmee wordt het lastig nog aan losse dragers te komen.
Zakelijke gebruikers hebben er echter belang bij te weten dat Sony beweegt. De toezegging dat de C2C markt buiten schot blijft is namelijk alles behalve een garantie. Als het Japanse artikel door een vertaler is gehaald, wordt duidelijk dat ook de B2B markt op termijn wordt afgebouwd.
Wat betekent dit voor verkopers en zakelijke gebruikers?
Vooralsnog verandert er weinig. Echter men moet zich wel realiseren dat lagere productie en minder mensen toegewezen in ieder geval kan leiden tot angere levertijden, minder leveranciers en hogere prijzen. Het wegvallen van productie van de dragers kan eveneens gevolgen hebben voor het aanbod van de spelers/branders.
Compliance
Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat deze twee optical dragers makkelijk kunnen worden vergeten, omdat niemand ze meer gebruikt. Er zijn nog steeds organisaties die hiermee door moeten gaan, omdat een nieuwe vorm van drager haaks staat op het bestaande beleid en compliance regels. Dat soort organisaties zal data voor zeer lange tijd “immutable” moeten opslaan en daarom ook een strategie moeten hebben om over +10 jaar de dragers nog te kunnen uitlezen.
Dit nieuws is een geldige redenen om met klanten, waarvan bekend is dat ze data moeten archiveren, het gesprek aan te gaan over deze mogelijke afhankelijkheid en het uptodate zijn van business continuity plannen.