Sonia Harjani van Sona Business over one-stop shop voor connectiviteit

‘Focus op kwaliteit en internationale dienstverlening’

Sona Business uit Rotterdam is een wholesale aanbieder van B2B-telecom en IP-diensten. In 2012 zijn ze begonnen met spraakdiensten en sindsdien is het portfolio uitgebreid met onder andere vaste breedband verbindingen, SD-WAN en IP Transit. De diensten worden aangeboden in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Medeoprichtster Sonia Harjani vertelt meer over het bedrijf.

Sonia Harjani - Sona Business-400Sona Business positioneert zich als de one-stop shop voor resellers van connectiviteitsdiensten. Voordat Sonia uitlegt wat ze daarmee bedoelt, staat ze eerst nog stil bij de belangrijkste uitgangspunten van het bedrijf. “Wij leveren B2B-diensten en doen dat uitsluitend via het kanaal. We hebben nooit rechtstreeks eindgebruikers bediend en dat zullen we ook niet doen. Wij zijn goed in de techniek en laten elke vorm van contact met eindklanten graag over aan de specialisten, want dat zijn onze partners.”

Telefonie en MVNO

Toen Sona Business in 2012 van start ging, was dat primair om te voldoen aan de vraag naar voice en data. Beide diensten worden ook nu nog geleverd, maar het portfolio is wel verder uitgebreid. “Sinds 2014 zijn we een B2B MVNO, en daarmee spelen we in op de brede vraag in de markt van resellers die VAMO-diensten willen leveren aan hun eindklanten.”

IP-diensten

Naar aanleiding van veranderingen in de markt is Sona Business veel meer IP-diensten gaan leveren, inclusief de onderliggende infrastructuur en de aanpalende diensten. “Ons portfolio is behoorlijk uitgebreid”, zegt Sonia. “Zo leveren we voor telefonie de SIP-trunks en nummers in Nederland, België, het VK en meer dan 90 andere landen. Daar hoort connectiviteit bij, om bedrijven onderling te verbinden of om ze toegang te geven tot datacenters. Dat doen wij ook, en we maken daarvoor gebruik van Tier 1-partijen. Daarmee connecten we via de bekende internet exchanges in Europa. Om dat mogelijk te maken, hebben we onze eigen hardware bij verschillende datacenters in meerdere landen staan. Technisch gezien zijn we een wholesale carrier voor IP en spraak.”

Tot het aanbod behoren verder nog SD-WAN en clouddiensten zoals VPS, Dedicated Server, Private Cloud en DRaaS. Sonia: “Onze partners willen dat ook graag afnemen van een partij waarvan ze weten dat die geen concessies doet op kwaliteit en beschikbaarheid. Voor alle diensten die we leveren, blijft de factuur eenvoudig. Alles staat op één factuur en dat maakt het doorfactureren naar eindklanten een stuk eenvoudiger.”

Kwaliteit en redundantie

Daarmee stipt ze een belangrijk punt aan dat geldt voor het complete portfolio. “Wij stellen hoge eisen aan kwaliteit en redundantie. Daar besteden we altijd veel aandacht aan. Onze resellers moeten er op kunnen vertrouwen dat de diensten die zij doorleveren en bundelen 24/7 beschikbaar zijn. Dat is voor ons meer dan een regel in een SLA. Het is de basis van onze dienstverlening. De ISO 9001- en 27001-certificering voeren we niet voor niets.”

Internationale footprint

Die sterke focus op kwaliteit zorgt ervoor dat het bedrijf vooral partners bedient die daar namens hun klanten op moeten letten. Het bedrijf positioneert zich dus nadrukkelijk niet als een prijsvechter. “Onze sweet spot is die focus op kwaliteit gecombineerd met de internationale footprint”, geeft Sonia aan. “Een groot deel van onze partners bedient klanten in de private en publieke sector die in meerdere landen actief zijn. Wij kunnen ze in Nederland, België en het VK nu al voorzien van alle diensten die ze nodig hebben zodat hun klanten 24/7 online en bereikbaar kunnen zijn. Binnenkort breiden we onze dienstverlening ook uit naar Duitsland, en later dit jaar volgt Frankrijk.”

Lean en Mean

Een groot portfolio en een footprint in meerdere landen. Dat leidt tot de vraag hoe Sona Business dat doet. Sonia: “Wij zijn geen onderneming met een fijnmazig netwerk van kantoren. In de landen waar we actief zijn en gaan worden, hebben we uiteraard wel een fysieke footprint. Dat maakt het zakendoen gewoon makkelijker. Het geheim van de smid is dat we Lean en Mean zijn. Wij ontwerpen, bedenken en bouwen de diensten. Daarbij doen we een beroep op externe partijen, waar wij uiteraard hoge eisen aan stellen. Dat levert kant-en-klare diensten op, maar ook bouwblokken die onze partners direct kunnen inzetten voor hun klanten.”

One-stop shop

Sona Business is onafhankelijk en zelfstandig. Ook daarom is het een unieke one-stop shop voor partners die hogere eisen stellen aan kwaliteit en die veel eindklanten hebben met een internationale footprint.

Meer weten over Sona Business? Neem dan contact op met Sonia Harjani via sonia@sonabusiness.com of info@sonabusiness.com. Bellen kan ook, naar 010 892 03 30.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)

Mobiele versie afsluiten