Binnen een week na Slack bekend maakte de data van klanten te verkopen aan AI scrapers heeft Salesforce ingegrepen. Dat gebeurde op de zeer voorspelbare manier: met de melding waar veel tijd in gestopt moet zijn door een batterij marketeers en juristen.
Vervolgens geeft het beursgenoteerde bedrijf aan dat men in reactie daarop de leveringsvoorwaarden onder de loep heeft genomen en op punten aangepast. Wat er is veranderd staat in een aparte blogpost.
Inkoopvoorwaarden
Wat klopt hier niet? Het begint er mee dat Slack de voorwaarden heeft gewijzigd om AI scraping mogelijk te maken en daar uit zich zelf niet over heeft gecommuniceerd. Pas toen het oplettende klanten / gebruikers opviel werd de verandering toegegeven. Nu gaat eigenaar Salesforce daar nog eens overheen door aan te geven dat de voorwaarden veranderd zijn.
Wie een dienst levert voor consumenten hoort te weten dat rommelen met voorwaarden reden kan zijn voor de klanten de overeenkomst eenzijdig op te zeggen. Veel leveranciers die alleen B2B doen denken dat zij “dus” niets te vrezen hebben.
Dat is een veelgemaakte fout. Wie als leverancier aan klanten levert en stilletjes zijn eigen voorwaarden aanpast overtreedt daarmee in nagenoeg de inkoopvoorwaarden van zijn klanten. De ophef die Slack treft gaat over AI, maar er zijn genoeg voorbeelden van andere diensten en bedrijven die menen dat eigen leveringsvoorwaarden en meldingen op het bedrijfsblog belangrijker zijn dan de inkoopvoorwaarden van de klant. Een paar pittige gesprekken met inkopers van de klant, terzijde gestaan door de bedrijfsjurist, later weten de meesten wel beter