De Zuid Koreaanse telco SK Telecom heeft een whitepaper gepubliceerd waarin het de kansen van 6G en de fouten van 5G beschrijf. Dit document bevestigt wat ITchannelPRO al vaker heeft aangestipt. Maar omdat deze keer de auteur een 5G aanbieder is maakt het wellicht iets meer indruk.
6G gremia
Op dit moment is er nog geen 6G standaard. In de bekende gremia wordt er wel over gesproken. Telco’s als SKT zijn actief in die gremia en willen ook voorkomen dat standaarden komen die de eigen business schaden. Daarbij gaat het vooral en in de eerste plaats om technische voorschriften. Te veel nationale afwijkingen zorgen dat de hardware op telco niveau complexer wordt met hogere prijzen als gevolg (want de markten per product zijn kleiner). Op device niveau willen telco’s ook een zo groot mogelijke markt met zo min mogelijk afwijkende standaarden.
voLTE
De bestaande problematiek met 911, 999 of 112 bellen in het buitenland door onjuiste of ontbrekende voLTE implementaties zijn een reminder dat binnen de context van 4G en 5G standaarden lang niet altijd worden nageleefd. Telco’s en niet de handsetmakers zijn de eerste partij die waar klanten en pers aankloppen.
Alarmnummers komen in het whitepaper van SKT overigens kort voor. Er wordt gewezen op de ontwikkeling bij onder ander Apple om emergency calls via satellieten te laten verlopen en dat heeft dan uiteraard consequenties voor de verdere afwikkeling van het verkeer. Daarover wordt de nodige technische uitleg gegeven.
“many tasks”
Voor wat betreft de tekortkomingen van 5G merkt SKT op dat vier jaar na de commerciële uitrol sprake is van “many tasks that are far from achieving the goals”. Men schrijf dat er allerlei visionaire diensten zijn voorspeld, maar dat er geen killer service tussen zat. Zelfs tijdens de voorbereidingen op 5G zijn diensten als autonoom rijden, UAM, XR, hologram en digitale tweeling beschikbaar gekomen maar de meeste voldeden en voldoen nog steeds niet aan de verwachtingen.
Bij dit punt ontbreekt de verdere uitleg, omdat het buiten de scope van een telco valt. Zaken als autonoom rijden moet aan wet- en regelgeving voldoen. Zoals bekend is de kwaliteit van het aanbod dusdanig dat op een enkele uitzondering na geen enkele overheidsdienst die toestemming kan geven.
Communicatie en acceptatie
SKT noemt bovenstaande problematiek niet maar staat wel stil bij de communicatie en acceptatie.
“We hadden het objectiever moeten bekijken. […] of 5G-technologie alleen de toekomst zou kunnen veranderen, of dat de algehele omgeving die de dienst vormt samen werd voorbereid. Als dat zo was, zou de kloof tussen de verwachtingen van het publiek voor 5G en de realiteit niet groot zijn geweest.”
Daarmee slaat men de spijker op de kop. Het publiek had compleet andere verwachtingen van 5G. Inmiddels is de beoogde klant tot de conclusie gekomen dat de marketingpraatjes tot weinig concreets hebben geleid. (“3D video, UHD streaming, AR/VR, autonomous driving, remote surgery, etc. are representative services that are not still successful”).
Hoe kan “de sector” voorkomen dat bij 6G dezelfde fouten worden gemaakt als bij 5G? Op basis van dit SKT document kunnen enkele conclusies worden getrokken. Tegelijk blijft er een groot probleem bestaan. Wat technische gremia afspreken over standaarden en wat mogelijk kan zijn is maar een deel van het verhaal.
De vertaalslag naar de markt toe, bedrijven en consumenten, is rond 5G behoorlijk misgegaan. De commerciële belangen waren gewoon te groot om de waarheid te vertellen en bij te sturen als de verwachtingen te ver voor de muziek uitliepen. Waarom zou dat rond 6G anders worden? Daar geeft dit whitepaper geen antwoord op. Maar het blijft wel een goed document om het 6G dossier in een betere context te kunnen plaatsen.