Naast alle berichten die inhaakten op GamesCon was er nog een melding in Duitsland over Simyo die opviel. Dat merk kennen we ook in Nederland, maar bij de buren was het schijnbaar uitgefaseerd maar wordt nu weer gereactiveerd.
Mobilezone
Nu vele jaren later sluit O2-Telefónica Deutschland, zoals het bedrijf ondertussen heet, een deal met Mobilezone. Dat is gevestigd in Zwitserland, maar realiseert 72 procent van de omzet in Duitsland. De Zwitserse thuismarkt is goed voor de overige 28 procent. Naast de tikken en data verkoopt Mobilzone ook devices voor mobiel gebruik.
Mobilezone is dus al een MNVO. Het is met High-Mobile actief op de Duitse markt. Dat merk had eind H1-2024 171.000 betalende klanten. Daarnaast verkoopt het via de eigen (online) kanalen prepaid en postpaid van derden, internet en tv toegang. Daarvoor zijn 400 medewerkers nodig.
Schijnbaar ziet men doelgroepen of segmenten die met die merken niet bediend kunnen worden. Simyo moet daar het verschil gaan uitmaken.
Tot leven wekken
Een nieuw merk in de markt zetten is een behoorlijke operatie. Een merk weer tot leven wekken dat sinds 2016 niet meer bestond (link) zal niet veel makkelijker zijn. Daarbij was Simyo voorheen in Duitsland niet het beste of goedkoopste merk.
Menig marketeer met kennis van de mobiele markt zal verbaasd gereageerd hebben op de herlancering van Simyo en gezocht hebben naar een verklaring. Misschien staat die verstopt in het halfjaarverslag (PDF). Daar staat dat de MNVO omzet met 30 procent is toegenomen, terwijl de groei van het aantal afgesloten contracten voor de diensten van derden een plus van “slechts” 10 procent bedraagt.
Is de marge die een MVNO dan zoveel interessanter dan de vergoeding op het verkopen van nieuwe contracten en verlengingen van derden? En zo ja, is dat ook in Nederland het geval of is dit weer een voorbeeld van twee totaal verschillende markten?