Dinsdag heeft Sennheiser bekend gemaakt de consumentenmarkt met directe ingang te verlaten. Dat deel van de productie is formeel per 1 maart overgedragen aan Sonova Holding AG.
Tot de overname van de Sennheiser onderdelen was Sonova vooral actief op de markt voor gehoorapparaten en alles daarom heen. Die business is goed voor een omzet van ruim 2,5 miljard Zwitserse Franken. Het was al enige tijd licentiehouder van bepaalde Sennheiser technologie.
Sennheiser richt zich nu alleen nog maar op de B2B kant met Pro Audio, Business Communication en Neumann. Waarom deze stap is genomen valt niet uit de persberichten te halen. Daar is sprake van de wens op eigen kracht te blijven doorgroeien en terug te keren naar de roots van het bedrijf.
Door de woordkeuze lijkt het alsof de positie op de endusermarkt niet goed genoeg was. Waarom die producten dan onder de vleugels van een bedrijf dat gewend is met echt wel andere producten en afzetpunten te werken meer tot hun recht komen is onduidelijk.
Voor het kanaal lijkt er vooralsnog maar een puntje dat aandacht verdient. Kan men na Sennheiser uit de consumentenmarkt is gestapt die goederen nog wel op de vertrouwde wijze bestellen? Een deel van het enduser assortiment van Sennheiser is namelijk ook in de zakelijke markt gevraagd.