De Irish Times besteedt op 23 augustus aandacht aan een van de grootste en tegelijk minst bekende cloudprovider van de EU: Schwarz Digits. Schwarz is in Nederland vooral bekend als de eigenaar van Lidl.
Update
In 2020 en 2022 heeft ITchannelPRO een paar keer over de – toen nog – plannen van Schwarz geschreven om met een cloudprovider de Europese markt te betreden. Het project viel samen met de pandemie en is mede daarom lang bij veel partijen onder de radar gebleven.
Het artikel in de Iers krant (Lidl is in Ierland nog bekender en meer aanwezig dan in Nederland) is wat dat betreft een goede reden voor een update.
Wat te doen met de cloud was voor het familiebedrijf Schwarz een vraag die ook elke andere ondernemer in en buiten Nederland bekend voorkomt. Echter, Schwarz is zeer actief in Duitsland en daar heeft men vaak goede redenen om geen klant te worden van een Amerikaanse aanbieder.
Eigen cloud
Het aanbod van Duitse partijen (Deutsche Telekom) is bekeken, maar voldeed ook niet. Waarom dan niet de eigen IT vercloudiseren. Dat is precies wat er tot 2021 is gebeurd. Tegelijk was dat het startpunt van een volgende, veel interessantere operatie. Het eigen cloudplatform is discreet en gericht in de markt gezet als alternatief.
De Schwarz Digit’s cloud ondersteunde al vanaf de start de eigen operaties. Daar horen cijfers bij waar het Nederlandse Albert Heijn (huurder van Amerikaanse hyperscale ruimte) niet aan kan tippen: 14.000 winkels, 220 distributiecentra een geheim gehouden aantal eigen fabrieken en 575.000 medewerkers.
De Irish Times zegt over die aantallen dat alleen al daarom de Amerikaanse cloud voor de Schwarz groep niet in aanmerking kwam: te veel waardevolle en gevoelige data (persoonsgegevens). De database van het loyalty systeem zit daarom ook in de eigen cloud.
Overnames
Om een cloud in de lucht te houden is veel security nodig. Schwarz heeft daarom in 2021 al voor $700 miljoen een cybersecurity bedrijf overgenomen en daarmee verhinderde dat het naar de beurs ging of dat een concurrent er mee aan de haal ging. Een deal het nodige zegt over hoe serieus dit bedrijf met IT omgaat. Na die overname zijn er nog wat “participaties en kleine overnames” gedaan. Stuk voor stuk hebben die de Nederlandse pers niet gehaald terwijl het om honderden miljoenen gaat.
Bewondering en verbazing
Het artikel in de Ierse krant ademt bewondering en verbazing tegelijk uit. Dat is ook goed navolgbaar, want wat Schwarz laat zien doorkruist alle standaard marketing verhalen over de toegevoegde waarde en onmisbaarheid van hyperscalers. Het is evengoed een streep door projecten als GAIA-X die ooit nog te volgen waren, maar inmiddels niet meer zijn dan een praatclubje dat door subsidies overeind gehouden wordt.
Schwarz is een privé onderneming, dus gedetailleerd zicht op de winstgevendheid van de elke businesstak ontbreekt. Het bedrijf heeft de krant verteld dat er 7.500 mensen op de payroll van Schwarz Digit staan en dat die vorig jaar 1,9 miljard Euro aan omzet genereerden. Klanten waarvan men de namen bekend wil maken zijn SAP, Bayern München en de haven van Hamburg. Stuk voor stuk enorm grote en veeleisende klanten die hoge eisen stellen aan de cloudprovider.