Als je precies wil weten wie er op je site komt en daar actie op wil nemen om leads te genereren, dan kun je bijna niet om SalesFeed heen. Het nummer één leadgeneratieplatform is gebaseerd op bedrijfsherkenning op websites. We spraken met directeur Wilfred Handgraaf en salesmanager André Scheffel.
SalesFeed is in feite niet meer dan een plugin op je website, waar een online dashboard aan is gekoppeld. Op de achtergrond draait een unieke database die van honderdduizenden bedrijven en organisaties het IP-adres heeft. Zo kun je het verkeer op je website monitoren. Over de herkende organisaties krijg je onder meer de bedrijfsgegevens. De marketingsoftware herkent niet alleen de bedrijven, maar ook waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken en hoe lang ze dit doen. Daarnaast is het mogelijk om bezoekers automatisch te filteren, bijvoorbeeld op basis van gedrag, interesse en CRM-status. Dit alles leidt tot interessante inzichten en waardevolle verkoopkansen.
Behoefte aan inzicht
Wilfred Handgraaf startte SalesFeed in 2011 met zijn zakelijke partner Richard Keizer. Wilfred: “We hadden een internetbureau waar we naast het bouwen van websites voor het MKB, ook diverse marketingcampagnes uitvoerden. Al in 2008 gingen we ons focussen op B2B-organisaties, wat in die tijd nog best bijzonder was. Zo kwamen we erachter dat Google Analytics geen geweldige tool is om te beoordelen of een B2B-campagne wel of niet effectief is. Op basis van Google Analytics wisten we niet wié de site bezochten en konden we niet zeggen of de bezoekers van de website wel of niet tot onze doelgroep behoren. Om campagnes beter te kunnen monitoren zijn we gestart met SalesFeed en helpen we als marktleider bedrijven van klein tot groot aan meer rendement uit hun website en webverkeer. In alle branches: zowel e-commerce, groothandels als dienstenbedrijven.”
Voeten in de aarde
De uitvoering van het plan had de nodige voeten in de aarde, omdat Salesfeed internet-breed moest denken, zoals Wilfred het noemt: “Dat betekent dat je de bedrijven zoals ze geregistreerd zijn bij de Kamer van Koophandel, inclusief branche en dossiernummer, koppelt aan hun IP-adres. En dan ben je er nog niet. Je moet het erg goed bijhouden. Als je niks doet, vervuilt een database jaarlijks al snel met tien tot twintig procent. En wij zijn rücksichtslos in kwaliteit. Want als onze klant een lead gaat opvolgen en de gegevens kloppen niet, is het zonde van de tijd. Of als ze een verkeerde marketingconclusie trekken, hebben ze een probleem. Dat willen we niet.”
Liquid content
Het opvolgen van salesleads kan natuurlijk via een belletje, maar ook door het online verder targeten van je bezoekers. Want SalesFeed heeft meer magie aan zijn software toegevoegd. Zoals liquid content. Dat maakt het mogelijk om je website automatisch aan te passen per bezoeker. Je website gaat zo beter overtuigen. Je kunt onder andere je kostbare Google-campagnes versterken, aan bestaande klanten extra diensten tonen of zelfs vanaf het eerste bezoek landingspagina’s branche specifiek maken. Denk bijvoorbeeld aan branchespecifieke teksten of afbeeldingen die helemaal aansluiten bij de bezoeker.
Aandacht vasthouden
Het idee voor liquid content is in 2015 ontstaan, vertelt Wilfred: “We merkten dat een website aan iedereen hetzelfde verhaal vertelt en dat de bezoeker zelf zijn weg moet vinden. We dachten toen, hoe mooi zou het zijn als de website zich aanpast aan de bezoeker. Zodat hij de informatie voorgeschoteld krijgt waarvan je verwacht dat hij die wil zien of die je graag specifiek aan hem wil tonen. En waarmee je de aandacht vast weet te houden. We hebben technisch gezien de lat heel hoog gelegd door het ook uitvoerbaar te maken voor elke website, zonder dat je als gebruiker development- kennis nodig hebt. We willen het voor elke MKB-er bereikbaar maken en houden.”
Het gaat om rendement
Bijdragen aan het commerciële rendement van onze gebruikers is key, zegt André Scheffel. “Er zijn mensen die zeggen dat je, om meer klanten te krijgen, je meer campagnes moet doen. Maar, je kunt je veel beter focussen op het verbeteren van je rendement. Je kunt wel méér geld uitgeven aan marketing, maar daarmee maak je je doelgroep niet groter. Het goed inzetten van SalesFeed levert je meer op dan een extra campagne.” Een boodschap die IT-bedrijven goed snappen, aangezien een kwart van de klanten van SalesFeed uit deze hoek komt. “Die staan daar wat meer open voor vernieuwing en die zijn niet bang voor techniek. En daarbij, online gaat niet meer weg, het wordt alleen maar groter.”