Ook datacenters zoeken naar manieren om kosten te besparen en de uitdagingen in de supply chain het hoofd te bieden. Refurbished servers winnen daardoor in populariteit. Dat vraagt om een specifieke expertiseset, zo zegt oprichter Saban In van iuppiter.
De onafhankelijke B2B-leverancier iuppiter is gevestigd in Rotterdam en levert zowel gebruikte servers als afzonderlijke onderdelen. Saban begon het bedrijf in 2015 vanuit huis en heeft dus al relatief veel ervaring in de markt voor tweedehands hardware.
Waarom heb je besloten je op deze markt te begeven?
Saban: “Om twee redenen. Op persoonlijk vlak wilde ik graag voor mezelf beginnen en niet teveel leunen op de kennis die ik bij een ander bedrijf had opgedaan. Ik kwam uit een wereld van nieuwe componenten voor servers en pc’s. Ik ging vanuit hier op zoek naar een nieuwe markt en leveranciers.”
In het grotere plaatje stoorde ik me namelijk aan de inefficiëntie binnen het handelen met nieuwe hardware en componenten. De meeste serveronderdelen hebben een lange levensduur, maar mensen vervangen ze na twee tot drie jaar. Dat is duidelijk geldverspilling. Maar er speelt meer. Er worden zoveel grondstoffen gebruikt voor de productie van deze onderdelen, waarvan veel zeldzame grondstoffen het belangrijkst zijn.
De winning hiervan is moeilijk en geeft een hoge CO2-uitstoot, en gebeurt bovendien vaak onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden waarbij bijvoorbeeld kinderarbeid niet wordt geschuwd. En dan hebben we het nog niet eens over de stapels elektronisch afval die achterblijven wanneer we onderdelen zo snel weggooien. Al deze problemen worden verminderd als men tweedehands apparatuur aanschaft: het meest duurzame is wat er al is. Afgezien van mijn interesse in de handel in computeronderdelen, ligt er dus een sterke focus op duurzaamheid.
Ik ben met CPU’s begonnen omdat deze mij altijd al hebben gefascineerd: verbazingwekkend hoe zoiets kleins een cruciale rol heeft binnenin een computer. De eerste paar jaar stonden we binnen ons netwerk bekend als ‘the processor boys’. De vraag naar processoren was een niche, maar groeide gestaag, dus ik zag dat er veel potentie was om te groeien. Omdat we naast processoren ook meer en meer geheugenkaarten, drives en andere onderdelen inkochten, groeide de ambitie om servers te configureren op bestelling van klanten. Dat hebben we eind 2019 bereikt.
Wat is het verschil tussen nieuwe en refurbished servers?
Kwaliteit en prestaties zijn vrijwel hetzelfde. Het zijn dezelfde onderdelen, alleen ouder en niet rechtstreeks uit de fabriek. Ze zullen lang genoeg meegaan om aan de behoeften van de klanten te voldoen. Het grootste verschil zit in de prijs, en dan hebben we het over een paar duizend euro verschil per server. Simpel gezegd zijn we een stuk goedkoper.
Hoe refurbish je de servers? En hoe configureer je ze?
Allereerst testen we onze servers bij binnenkomst. Dan halen we eventueel de extra onderdelen eruit om er een een kale server van te maken. Aangezien we voornamelijk aan CTO (configured-to-order) doen, passen we de server aan volgens de behoeften van de klant. We plaatsen bijvoorbeeld een prestatiegerichte koeler in plaats van een normale koeler, of een tien-Gigabit netwerkkaart in plaats van een één-Gigabit versie. Na de configuratie testen we ze opnieuw.
In welk opzicht heb je je moeten aanpassen nu je tweedehands hardware aanbiedt?
Het stroomlijnen van alle retouren en kwaliteitscontrole vereist de nodige aandacht, en is erg belangrijk in onze business. Die focus was er veel minder toen ik nog met nieuwe componenten werkte. Voor tweedehands apparatuur heb je een goed systeem nodig voor het accepteren van retourzendingen: van een goed serviceteam tot aan duidelijke afspraken over garanties.
Dit heeft ook betrekking op een andere uitdaging waar we bij iuppiter voor staan. We werken nauw samen met onze leveranciers, maar zelfs de grootste bedrijven sturen ons soms verkeerde producten, of servers die nutteloos zijn tot het punt dat ze niet meer te gebruiken zijn. We zijn afhankelijk van wat we kopen, dus als dit gebeurt, is het pijnlijk. Je moet je aanpassen en kunnen bijsturen. Maar het is ook het leuke deel. Ik zeg altijd dat tweedehands servers net een doos bonbons zijn: je weet nooit wat je krijgt. De ene keer is het goed, de andere keer slecht.
En wat doe je als het slecht is?
Dan verkopen we het uiteraard niet. Gelukkig hebben we een goede relatie met onze leveranciers, dus sturen we het meestal terug en krijgen we vervanging.
Ervaren jullie problemen met gegevensbescherming?
Nee, omdat we aandacht besteden aan het wissen van gegevens. Allereerst werken we met leveranciers die vrijwel alleen gewiste schijven leveren. Bovendien hebben we hier machines staan die gegevens nogmaals wissen volgens de zeer hoge norm binnen onze branche. Elke schijf die we inkopen, gaat door een van deze machines.
Welke veranderingen zie je in de markt voor tweedehands hardware sinds je bent begonnen?
We zien een groeiende belangstelling voor onze gebruikte producten. Door het tekort aan microchips dat vorig jaar begon, merken steeds meer mensen dat tweedehands hardware efficiënt is, en beter beschikbaar kan zijn dan nieuwe hardware. Bovendien heeft de coronapandemie met het thuiswerken ervoor gezorgd dat mensen meer data verbruiken, waardoor de vraag naar onze servers is toegenomen.
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ik ben erg dankbaar voor waar we nu al staan. Ik ben blij en trots om met 20 geweldige mensen te werken. In de toekomst wil ik iets openen in de VS. We zijn al halverwege het realiseren van deze droom. Iets anders waar we ons op willen focussen, is het openen van een webshop. We zullen zien waar het vanaf daar heen gaat, en hopen te blijven uitbreiden – maar nooit te snel en ten koste van een gezonde werkomgeving, gewoon wanneer de vraag en ruimte er is.
Meer informatie over iuppiter? Neem contact op met Saban In via 010 808 10 52 of mail naar s.in@iuppiter.nl.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)