S-U-P-E-R.ch-campagne nu ook voor bestuurders

Sinds 2021 loopt in Zwitserland de S-U-P-E-R.ch-campagne. Het initiatief van Swiss Crime Prevention (SCP) en het Federal Office for Cybersecurity (BACS) en anderen heeft als doel de bevolking bewust te maken van de gevaren van cyberaanvallen.

De S-U-P-E-R.ch campagne is uitgebreid en adresseert nu ook nadrukkelijk ondernemers in hun rol van verantwoordelijken. Het management en de raad van bestuur van een bedrijf krijgt nu te horen en lezen dat zij verantwoordelijk zijn voor het nemen van maatregelen tegen cyberdreigingen.

Fijntjes wordt gewezen op zonder cyberveiligheid en gegevensbescherming een continuïteit van een bedrijf gevaar loopt, net als dat er een wettelijke verplichting is hier voor te zorgen.

Het gaat nog verder want in print, op tv en online koppelt de actie verantwoordelijkheid aan voorbeeldfunctie. Op die manier probeert men cyberbeveiliging vast onderdeel van de bedrijfscultuur van een bedrijf te laten worden. Als de directie het voor zich zelf hoog op de agenda zet, dan is de drempel voor het personeel lager en kan IT beheer ook makkelijker maatregelen doorvoeren.

Grappig onderdeel van de nieuwe aanpak is ook dat men er een spelfunctie aan heeft verbonden (zie afbeelding hier onder). Onder het motto “geen smoesjes meer maar doen“ krijgt men de kans flauwe uitvluchten verzinnen en memory te spelen . Op deze manier ondernemers een spiegel voorhouden is in Nederland nog nooit geprobeerd. Hier kiest men er eerder voor de wortel of de stok voor te houden.

 

(bron)

Mobiele versie afsluiten