Ronny Timmermans van XeniT over ContentGrid

‘Cloud-native, AI-first platform voor contentservice’

Ronny Timmermans XeniT 1-400XeniT Solutions heeft al 16 jaar lang de reputatie van een award-winning integrator van oplossingen voor open source document management, met name Alfresco. Op dit moment ondersteunt het bedrijf zijn klanten bij het beheren van grofweg 500 miljoen documenten. Om te blijven voldoen aan de behoeften van de toekomst, zowel de steeds grotere schaal als de hogere mate van intelligentie, heeft XeniT het nieuwe platform ContentGrid gelanceerd. Medeoprichter en CEO Ronny Timmermans legt de voordelen uit.

“Alle bedrijven produceren content, en dan vooral documenten”, zegt Ronny. “Het merendeel daarvan is digitaal. Het beheer van digitale documenten gebeurt echter nog vaak met de concepten van de papieren wereld, alsof we enkel mappen hebben. ContentGrid brengt daar verandering in.” Een voorbeeld van een sector die daar alles van weet, zijn volgens Ronny de verzekeraars. “Zij versturen en ontvangen per maand miljoenen digitale documenten, die allemaal moeten worden bewaard. Dat vereist efficiënte, intuïtieve ordening en doordacht toegangsbeheer, want niet iedereen mag alles inzien.”

B2C met veel C’s

Verzekeraars, maar ook bijvoorbeeld uitzendorganisaties, hebben behoefte aan schaalbare en slimme archieven. Sinds 15 jaar bouwt XeniT zulke systemen met open source, en ContentGrid bundelt al de opgedane inzichten in een nieuwe contentservice. Ronny: “Kenmerkend voor de groep gebruikers van ContentGrid is B2C met heel veel C’s, en dus veel interactie.”

ContentGrid

Om deze en andere groepen nog beter te kunnen bedienen, heeft XeniT nu dus een eigen SaaS-applicatie, ContentGrid. Deze applicatie vervangt mappen door concepten en relaties als principe van ordening. Met deze eigen ontwikkeling, die volgens Ronny inmiddels al naar volle tevredenheid in gebruik is bij meerdere klanten, speelt XeniT in op eisen en trends in de markt. Ronny behandelt de vijf belangrijkste punten.

Aanpasbaar

Het eerste punt dat ContentGrid adresseert, is de vraag naar een service die zich aanpast aan nieuwe inzichten en behoeften van de klant. De business verandert voortdurend. Nieuwe producten en processen worden naadloos opgenomen in ContentGrid, als bakens om documenten te beheren en terug te vinden. Upgrades zijn inbegrepen in de service, en zo voldoet de service volgens Ronny ook steeds aan de hoogste en actuele vereisten qua beveiliging. ContentGrid is zowel flexibel als schaalbaar.

Ondersteuning

ContentGrid zorgt niet alleen voor lagere kosten en hogere efficiëntie. De ondersteuning op basis van heldere SLA’s en het prijsmodel zijn redelijk uniek, en dat heeft volgens Ronny een simpele verklaring. “Omdat wij al zo lang zelf een integrator zijn, weten we als geen ander wat klanten op dat vlak belangrijk vinden.”

Praktijkgericht

ContentGrid maakt gebruik van een entiteit-relatie model voor contentmodellering, met focus op intuïtieve modellering en transparante toegangscontrole. “Dat klinkt als een moeilijk verhaal, maar dat is het voor de gebruiker juist niet”, zegt Ronny. “Om een eenvoudig voorbeeld te geven uit de verzekeringswereld: met 3 entiteiten, namelijk klant, contract en schadeclaim, vinden onze klanten ogenblikkelijk het juiste document in massieve archieven.” Enkele sleutels ontsluiten het hele archief. ContentGrid laat zich naadloos integreren met back-office-applicaties zoals Salesforce en SAP.

Europese cloud

Ronny noemt ContentGrid een cloud-native AI-first content service platform. Daarmee stipt hij het vierde punt aan, dat bij klanten hoog op de agenda staat. De SaaS-applicatie draait in een cloud van een Europese aanbieder, dus de documenten staan onder het beheer van een bedrijf dat aan Europese wetgeving moet voldoen. Dat is iets anders dan een Amerikaanse cloud in een datacenter in Europa. “Het heeft nog een bijkomend voordeel”, stelt Ronny. “De prijs-kwaliteit verhouding is gunstiger.”

BYOC

Het vijfde punt is dat ContentGrid geen voorkeur heeft voor omgevingen. “Onze klanten kunnen kiezen voor het Bring-Your-Own-Cloud model (BYOC), of voor een mix van on premise en externe locaties. Voor de werking maakt het niet uit, en de dienst dwingt gebruikers ook niet om data naar een bepaalde omgeving te verplaatsen.”

Echt maatwerk

Elke app in ContentGrid is uniek, net zoals de business van de klant. ContentGrid genereert automatisch de API en de GUI van de gewenste contentservice, op basis van het model van de klant. “Elke gebruiker en integrator kan daarmee een eigen user interface schrijven. Echt maatwerk dus, om de beste integraties te maken met de backend-systemen van de klant. Het biedt ook alle ruimte voor automatiseringen; denk bijvoorbeeld aan virusscanning of het verwijderen van PII, om met de opgeschoonde data vervolgens LLM’s te voeden.”

Neem een kijkje op contentgrid.com, spring in het lab (lab@contentgrid.com) of spreek XeniT aan via sales@contentgrid.com. Laat de cloud en AI uw content activeren.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 02)

Mobiele versie afsluiten