• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Rob Wierenga van Techniek Nederland kijkt terug op een roerig 2020

‘Ik zag toen wel een haakje voor retail als vitale sector’

29-01-2021
Rob Wierenga van Techniek Nederland kijkt terug op een roerig 2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Tijdens de intelligente lockdown hing het als het zwaard van Damocles boven de Nederlandse retail: gaan nu ook de winkels dicht? Om dit te voorkomen hebben voerde Techniek Nederland een zware lobby bij het ministerie van Economische Zaken. Met aan tafel onder meer Rob Wierenga, hoofd consumentenelectronica en installatieretail. Hij deelt zijn verhaal vanuit zijn persoonlijke ervaringen.

Rob Wierenga van Techniek Nederland kijkt terug op een roerig 2020
Rob Wierenga, hoofd consumentenelectronica en installatieretail bij Techniek Nederland.

“Zelf zat ik in de auto onderweg naar huis van een skivakantie, toen ik werd gebeld door de directie van Techniek Nederland. Er waren op dat moment nog geen maatregelen. Toch wilde de directie als branchevereniging het voortouw nemen om iedereen thuis te laten werken. Vanaf dat moment kwam alles in een sneltreinvaart. Italië en Frankrijk gingen in een totale lockdown en ook de winkels moesten daar dicht. Toen wisten we: we moeten er alles aan doen om de winkels in Nederland open te houden. Dat dacht niet alleen Techniek Nederland, maar ook andere brancheverenigingen zoals Detailhandel Nederland. Er werd een crisisteam samengesteld.”

Handen ineen

“De handen werden ineengeslagen tussen Detailhandel Nederland, VNO-NCW, MKB Nederland, de raad van Nederlandse Detailhandel, het CBL (centraal bureau voor levensmiddelen), INretail (mode en sport), Techniek Nederland en het ministerie van Economische Zaken. Een tafel vol. Behoor je als retail tot de vitale sector? Wij zagen als Techniek Nederland wel een haakje.

Het hamsteren van levensmiddelen gaf de noodzaak tot aanschaf van koelkasten en vrieskisten. En dan moet er ook service en onderhoud kunnen plaatsvinden. We hebben hiervoor een flinke lobby in gang gezet om aan te tonen dat retail op dat moment van vitaal belang was. Dat was ook spannend, omdat sommige medewerkers in de winkels ook wel angstig waren om het virus op te lopen, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Tijdens de lobby stond de veiligheid voor medewerkers en klanten altijd voorop.”

In het begin

“Om de winkels open te kunnen houden was een protocol om veilig te kunnen werken essentieel. Er werd heel goed samengewerkt tussen alle partijen. Waar bedrijven elkaar normaal als concurrenten beschouwen, werd er nu kennis gedeeld om die anderhalve meter te kunnen bewaken. Denk aan het afstand houden tot de toonbank, de markeringen in de winkel, de hesjes en looproutes. Op basis van rekenmodellen werd bepaald hoeveel mensen er in de winkel zouden mogen en daar kwam uit: in winkels moet iedereen anderhalve meter afstand van elkaar houden. Ondanks alle landelijke richtlijnen was er regionaal nog verschil in bijvoorbeeld handhaving. De ene gemeente handhaafde anders dan een andere gemeente.”

In het begin werd binnen het crisisteam vooral veel ervaring uitgewisseld. Ik mag zeggen dat we als consumentenelektronica best vooropliepen. We zijn als sector sterk gegroepeerd, zo’n tachtig tot negentig procent van de winkels is aangesloten bij een collectief. En die collectiviteit was in ons voordeel. Dat vergemakkelijkte de communicatie, we konden eenduidig optreden. Er werden diverse presentaties en oplossingen vanuit de consumentenelektronicabranche als voorbeeld gebruikt.”

Kritisch blijven

“Inmiddels is duidelijk: de coronacrisis heeft de consumentenelektronicabranche geen windeieren gelegd. Maar we blijven kritisch. We gaan nu zien wat voor impact de recessie gaat hebben op de sector. Je ziet dat veel MKB-ondernemers eruit springen. Maar de grotere bedrijven midden in het centrum van grote steden hebben het zwaarder. Er is nauwelijks toerisme, weinig horeca en mensen zijn sowieso huiverig om naar de grote stad te gaan. We hopen dat we aan het einde van dit jaar voor de totale branche positief zal afsluiten.”

Voor 2021 verwacht ik dat we alle hens aan dek zullen moeten houden. We verwachten dat mensen straks sneller kunnen testen en ook gaat volgend jaar het vaccinatieprogramma van start. Mesen zullen eerder kiezen voor vakantie. Uiteraard is het goed om te kijken of we meer kunnen doen. Maar we moeten ook reëel blijven: 2021 kan niet vergeleken worden met 2020. Ik denk dat we een vergelijking moeten maken met 2019, zodat we ook hier een gezonde curve kunnen zien in onze sector. Ik wens iedereen veel succes in 2021.”

GerelateerdeBerichten

Dell logo

Waar Dell zich wel en niet zorgen om moet maken

2025/08/01
AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
Volgend bericht
Dell

Dell reikt jaarlijkse Partner Awards uit

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon