Het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem is een van de top 10 ziekenhuizen in Nederland. De ruim 5.200 medewerkers in 28 specialisaties bedienen zo’n 480.000 mensen in de regio. Rijnstate wil vooroplopen in de zorgverlening en werkt daarom voor de communicatie succesvol met de hybride cloudoplossing Rainbow van Alcatel-Lucent Enterprise.
Communicatie en bereikbaarheid zijn essentieel voor elke organisatie, zeker voor een ziekenhuis. Naast reguliere (vaste) telefonie maakten ziekenhuizen in Rijnstate nog gebruik van traditionele pagers. Deze zijn robuust en betrouwbaar, maar beperkt in functionaliteit. In toenemende mate werd mobiele telefonie gebruikt, vaak de eigen apparatuur van de zorgmedewerkers, die als gevolg daarvan verschillende smartphones en applicaties gebruikten.
Om de communicatie efficiënter te maken en tegelijkertijd te voldoen aan de GDPR-regelgeving, werden een visie en strategie ontwikkeld waarin het gebruik van nieuwe technologie de transformatie van de gezondheidszorg zou ondersteunen, met de klant als middelpunt.
Analyse van pagers
Als eerste stap werd het gebruik van pagers geanalyseerd. Uit deze analyse bleek dat ze onvoldoende functionaliteit boden, waardoor medewerkers vaker hun eigen smartphone gebruikten. Dit resulteerde in een gebrek aan controle over de interne communicatie. Omdat het medische gegevens van patiënten of cliënten betrof, was het noodzakelijk om deze communicatie via het eigen gecontroleerde systeem van Rijnstate te laten verlopen. Dit leidde tot een verkenning van nieuwe innovatieve oplossingen.
Samen met Buitenhuis Advies zocht Rijnstate naar een moderne oplossing om de standaard bereikbaarheidspagers te vervangen door een moderne communicatieoplossing. Tegelijkertijd wilden ze een groot aantal vaste telefoons uitfaseren. Ze wilden geen nieuw nummerplan invoeren en streefden naar een optimale bereikbaarheid binnen en buiten de ziekenhuizen.
Actie
Rijnstate werkte samen met Buitenhuis Advies (consultancy), Axians (systems integrator) en Alcatel-Lucent Enterprise (leverancier) aan de implementatie van de multifunctionele, hybride cloudoplossing Rainbow van Alcatel-Lucent Enterprise. Vanwege de missiekritische applicaties van het ziekenhuis voerde het team uitgebreide en intensieve tests uit. Zorgpersoneel moest zeker in het begin wennen aan de nieuwe mogelijkheden. Inmiddels is het systeem ingeburgerd en worden de voordelen dagelijks ervaren. Het personeel waardeert het gemak van de communicatie tussen zorgprofessionals, inclusief het snel contact opnemen met elkaar via het telefoonboek. Het personeel gaf aan dat de oplossing goed doordacht was met veel waardevolle functionaliteit. Ze vroegen zelfs of het ‘vandaag, in plaats van morgen’ kon worden geïmplementeerd. De uitrol van Rainbow voor 1.500 gebruikers begon in 2023.
Producten en oplossingen
Rainbow is meer dan telefonie, zo meent Mark van der Velden, CIO en Manager Informatie- en Medische Technologie van Rijnstate. “Rainbow kan bijdragen aan het redden van levens. Door een goede samenwerking met alle betrokken partijen hebben we voor Rijnstate Ziekenhuis een uniek systeem kunnen ontwikkelen op het Rainbow-platform. Zo hebben we onze bedrijfskritische communicatie naar een hoger plan heeft getild.”
Meer informatie over de Rainbow-oplossing van ALE? Kijk dan op www.al-enterprise.com/en/rainbow.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #05-2024)