Voorbij is de tijd dat het zo goed als onmogelijk was als gebruiker te klagen over brakke software, want in Brussel is de Richtlijn “aansprakelijkheid voor producten met gebreken” aangenomen. Binnen 24 maanden moet in elke EU lidstaat de nationale wetgeving zijn aangepast.
Software en mazen van de wet
Brussel maakt daar dus een einde aan en dat is goed nieuws voor zowel gebruikers als verkopers. Een (weder-) verkoper van foutieve software kan zijn klanten op dit moment weinig helpen, anders dan verwijzen naar de makers, die vervolgens de handen in onschuld wassen of wijzen op toekomstige updates. Aantoonbaar geleden schade is een geval van “jammer.”
Binnen en buiten de EU
Zoiets is altijd schadelijk voor de relatie tussen verkoper en klant. Nu binnen de EU de aansprakelijkheid wettelijk wordt geregeld, ook voor softwaremakers die buiten de EU zitten, kan dat verleden tijd worden.
De geringe media aandacht voor deze richtlijn is tot nu toe vooral uitgegaan naar veilige software voor babyfoons en andere echte consumer electronics. Dat is echter slechts een deel van het scope. Deze richtlijn is ook van toepassing op de (commerciële) software die verkopers zelf gebruiken. Elke beheers- en monitoringtool van een MSP valt onder de reikwijdte van deze richtlijn.
Ook de cloud
En daar blijft het niet bij: onder de aangepaste richtlijn valt naast losse software ook geïntegreerde software en diensten uit de cloud.
Fabrikanten van dit alles zijn aansprakelijk voor software zolang zij deze onder hun beheer hebben. Of ze de patches en updates zelfs aanbieden of dat door derden laten doen, maakt voor de aansprakelijkheid niets uit: zij zijn verantwoordelijk voor de aantoonbare directe en indirecte schade van hun software.