Datacenters zijn de schakels van onze digitale infrastructuur. Maar omdat de klant, carrier, elektro-installateur en colocatie provider vaak nog als losse onderdelen worden gezien, is de verantwoordelijkheid onduidelijk als er iets misgaat. TTNoord vermindert daarom het aantal schijven met turnkey oplossingen. Ook lanceert het bedrijf een portal waarmee klanten hun servers en netwerkapparatuur zelf kunnen managen.
Met 20 jaar ervaring in colocatie en hyperscale datacenters mag TTNoord zich inmiddels wel een oudgediende noemen. Richard Kaak is partner bij TTNoord en hoort momenteel vooral klanten vragen om de garantie van een optimale installatie. “Installaties zijn afhankelijk van zo veel partijen dat het voorkomt dat deadlines in projecten niet worden gehaald door tekortkomingen van één leverancier. Dit kost tijd en geld”, zegt Richard. “Dit vraagt om een integraal geleid proces en wij nemen graag de lead bij de levering, installatie en communicatie met alle betrokken partijen.”
Deze turnkey aanpak wordt extra relevant nu steeds meer datacenters serieuze pogingen doen om hun infrastructuur te verduurzamen. “Voorheen leefde het niet echt, maar er is tegenwoordig duidelijk een andere houding ten aanzien van vergroening van IT”, zegt Richard. “Steeds meer klanten zijn zelfs bereid meer te betalen voor een duidelijk positief resultaat ten aanzien van verduurzaming. De wereld is aan het veranderen. Wie had enkele jaren terug kunnen denken dat we op bouwplaatsen betonmolens zouden tegenkomen met accu’s in plaats van een dieselgenerator.”
Groene infrastructuur
Samen met de klanten werkt TTNoord volgens Kaak aan standaardisatie van hun inrichting die natuurlijk naar wens kan worden aangepast. “Waarom zou je in elk datacenter het wiel uitvinden als je het ook repliceerbaar kunt maken. In onze industrie maken we te vaak ingewikkelder dan nodig en dit komt de betrouwbaarheid van de diensten niet ten goede.”
Daarnaast vragen dus steeds meer datacenters om één partij die de regie op zich neemt. “Voorheen deden wij de bekabeling en een andere partij de racks. Nu zoekt men naar een aanpak waarin al deze zaken in één hand worden gelegd. Daarom hebben we partners om ons heen verzameld, waarbij wij de regiefunctie voor klanten vervullen. De voordelen van deze aanpak zijn groot, zeker in de huidige tijd met veel leveringsproblemen. Het levert voordelen op ten aanzien van de kwaliteit, kosten, beschikbaarheid van mensen en natuurlijk de snelheid waarmee kan worden gewerkt. Dat laatste punt heeft natuurlijk ook te maken met levertijdrisico’s. Iedereen heeft daarmee te maken. Maar als één partij de regie heeft, kunnen eventuele vertragingen bij bepaalde producten in de planning worden verwerkt. Zo heeft de klant er minder last van.”
Infrastructure Portal
Als onderdeel van deze regievoering heeft TTNoord een eigen portal ontwikkeld met tal van gegevens over de infrastructuur van klanten. “Wij kwamen situaties tegen waarin een klant vroeg om dezelfde bekabeling als in hun vorige project. Maar zonder goede administratie weet niemand wat er precies in dat vorige project is gebruikt”, zegt Richard. “Nu we de TTNoord Infrastructure Portal, ook wel TIP, hebben ontwikkeld, kunnen we als regiepartij alle relevante gegevens voor de klant vastleggen. Klant kunnen zelfs hun eigen PO-nummers in deze portal terugvinden en zo dus direct zien wat er in dat vorige project is gebruikt. En als partner van klanten kunnen wij hen makkelijker helpen om hun infrastructuur snel en efficiënt te beheren en waar nodig uit te breiden.”
TIP draait nu op proef bij een aantal klanten. “TIP is als een asset managementtool voor de white space van een datacenter of server room. De resultaten van de pilots met klanten zijn positief. Daarom gaan we de functionaliteit van TIP stap voor stap verder uitbreiden, onder andere voor het patchen van bekabeling.”
Nieuwe vestiging
In het 20-jarige van TTNoord is de organisatie, van origine specialist in databekabeling, qua geïnstalleerde meters al minstens acht keer rond de wereld gegaan. De afgelopen jaren is het productportfolio flink uitgebreid en de dienstverlening aangepast aan veeleisende vragen uit de markt. Dit is gepaard gegaan met een groei in medewerkers en dus heeft TTNoord gekozen voor een nieuwe vestiging. De keuze voor Amsterdam is een logische, vindt Niels Nieland, Business Developer bij TTNoord. “Als infrastructuurspecialist zitten we graag dicht op de plek waar het er in ons vak toe doet. Al jaren bestrijken we Nederland en grote delen van Duitsland vanuit Groningen. Maar ons team in Amsterdam heeft behoefte aan een vaste plek en met de AMS-IX in de achtertuin en de grootste datacenters en bedrijven van Europa in onze voortuin hebben we nu een landelijke dekking.”
V.l.n.r. Niels Nieland, Richard Kaak en Jacob Weidgraaf van de nieuwe Amsterdamse vestiging van TTNoord. (Foto: Karel Klok)
Meer weten over TTNoord? Neem dan contact op met Niels Nieland via niels@ttnoord.nl of 06 820 570 26.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4