Wie een nieuwe auto bestelt, moet waarschijnlijk maanden op zijn bestelling wachten omdat er een gebrek is aan chipsets om in het voertuig te bouwen. Ook veel IT-producten, waaronder netwerkapparaten, hebben hierdoor een veel langere levertijd.
De tekorten aan chipsets worden veroorzaakt door een hele reeks van factoren. Veelal zijn deze gerelateerd aan de coronapandemie, met het gevolg dat het huidige aanbod van chipsets niet voldoet aan de oplopende vraag uit de markt. Zo is bijvoorbeeld de vraag naar chips sterk gestegen door een toenemend gebruik van clouddiensten. Ook hebben hebben veel consumenten hun electronica en netwerk thuis ge-upgradet om het thuiswerken aangenaam te maken.
Daarnaast zijn er problemen geweest aan de aanbodkant: chipfabrieken hebben noodgedwongen moeten sluiten door de pandemie. Een chipfabriek in Japan heeft te maken gehad met brand en in de VS is de productie lager geweest door een strenge winter. “Het is een sneeuwbaleffect van factoren die hebben bijgedragen aan de huidige tekorten”, zo vat Dennis Tossijn, senior IP solutions manager bij Huawei Technologies, de huidige situatie samen.
Business continuity management
Afgezien van het imagoprobleem, heeft Huawei als een van de weinige hardwarefabrikanten geen last van tekorten aan chipsets. “Dat komt omdat wij onze supply chain en alles erom heen veel beter onder controle hebben. Huawei heeft de R&D, de fabricage en ook de logistiek inmiddels voor een groot deel in eigen hand”, legt Tossijn uit. “Al in 2009 zijn wij intern begonnen om onze business continuiteit te versterken. Diverse natuurrampen, het nucleaire ongeval in Fukushima en de toenemende druk van de Amerikaanse regering maakte duidelijk dat we onze toeleveringsketens veel robuster moesten maken en minder afhankelijk van enkele fabrikanten of partners.”
Niet alleen heeft Huawei veel grotere voorraden dan andere fabrikanten, ook bouwt het bedrijf een deel van de chipsets zelf. Huawei gebruikt nu ongeveer 30% Amerikaanse chipsets, zoals van Broadcom en Qualcomm, en het bedrijf wil dat aandeel verder terugbrengen om niet langer belemmerd te worden door handelsbeperkingen. “Vooral bij de ultrakleine chipsets voor smartphones hebben we daar nog last van, erkent Aarts.
Vervanging van hardware
De korte levertijd die Huawei belooft, is uniek omdat veel componenten en apparaten van andere fabrikanten inmiddels een levertijd hebben die oploopt naar zes tot twaalf maanden. Dennis Tossijn en zijn collega Jan Aarts, channel sales manager, zien nu al marktpartijen die tegen problemen aanlopen. “Als bedrijven hun netwerken moeten moderniseren of nieuwe vestigingen willen oprichten, heeft elke dag die zij moeten wachten op de levering van vitale netwerkcomponenten, effect op de productiviteit en de kosten. Door de tekorten aan chipsets dreigen zelfs bestaande meerjarige contracten onder druk te komen, omdat daar jaarlijkse implementatieverplichtingen in staan opgenomen waar de marktpartij in kwestie momenteel niet op tijd aan kan voldoen. Die resellers zullen op zoek moeten naar een alternatief. De verwachtingen zijn namelijk niet dat de problemen op korte termijn opgelost zullen zijn”, aldus Aarts. Daarom hebben al heel wat partijen gekozen voor switches en access points van Huawei omdat die wel op korte tijd beschikbaar zijn. Wij zien dan ook dat er heel veel vraag is naar onze oplossingen.”
Kansen voor resellers
En Huawei ziet al voorbeelden van waar het in de praktijk misgaat. “De lifecycle van oplossingen is vaak gekoppeld aan onderhoudscontracten. Het verlengen van een onderhoudscontact is commercieel onaantrekkelijk en betreft vaak oude technologie of zelfs technologie die end-of-life is. Het laatste is zorgwekkend omdat end-of-life betekent dat er geen support vanuit de fabrikant meer geleverd kan worden, met alle gevolgen van dien. “Dergelijke situaties doen zich nu al voor”, volgens Aarts.
Resellers kunnen daarom profiteren van de veel kortere levertijden van Huawei. Met Huawei-oplossingen kunnen zij hun klanten namelijk wel snel helpen, in tegenstelling tot apparatuur van andere fabrikanten. In de huidige partnermarkt is het een redelijk grote stap om naar een andere hardwareleverancier over te gaan”, weet Aarts. “Een overstap naar een nieuw merk of het toevoegen van een nieuw merk aan het arsenaal van een reseller vergt een investering in kennis. Daarom hebben wij een partnerprogramma ontwikkeld wat laagdrempelig is en waarbij we partners snel en adequaat, binnen vijf dagen, kunnen trainen om met onze oplossingen aan de slag te gaan. Daarnaast garanderen wij dat de reseller zijn winstmarges kan behouden, zo niet verder verbeteren.”
Kom naar het democenter
Tot slot nodigt Aarts resellers en hun klanten uit om het democenter in het Huawei-kantoor in Rijswijk te bezoeken. Huawei is er alles aan gelegen om de perceptie die de afgelopen twee jaar ‘behoorlijk verstoord is geraakt’, weer te repareren. “Ik denk dat mensen niet altijd goed begrijpen wat wij doen en waar we voor staan. We gaan dan ook graag in gesprek.”