Kikker Energie faciliteert het verkopen van energie via het resellerkanaal en dat opent een pad met interessante innovaties. Dat klinkt misschien even vreemd, maar het idee past naadloos in de businessmodellen van telecomresellers. Kikker biedt daartoe energie in een wholesale-model, ontwikkelt concepten, interfaces en wil het partnernetwerk fors uitbreiden. Aan het woord is René Bandsma, CEO en oprichter van Kikker Energie.
René is altijd actief geweest in de telecomindustrie. Daarover sprak ITchannelPRO hem een jaar geleden al eens. Nadat hij in 2005 met zijn compagnon Xenosite ontwikkelde, is het snel gegaan. Inmiddels is deze ISP verkocht en opgegaan in Voiceworks. Het was dus tijd voor iets nieuws. Het nieuwe concept van Kikker Energie ontstond uit het innovatieve karakter dat werd gezocht en de binding met het resellerkanaal.
Vergunning
De ACM verleende in 2019 de noodzakelijke vergunning, waarna in 2020 de eerste klanten werden aangesloten. René leerde met Xenosite dat een flexibel klantenportaal essentieel is voor succes. Een simpel portaal waarop met een paar klikken een klant kan worden aangesloten, is bij telecom gemeengoed. De Kikker-portaal past in dat concept. Telecomproviders zijn goed in het dynamisch aansluiten van klanten en het leveren van maatwerk. Energie past ook in dat stramien, en is net als telecom een commodity-product. René: “Klantvriendelijke telecomresellers zijn ideaal voor energieverkoop.”
Flexibiliteit is troef
De recente ontwikkelingen op de energiemarkt maken duidelijk dat flexibiliteit belangrijk is. Energie is een beursproduct, wat betekent dat de prijs verandert van uur tot uur. Om 12.00 uur zijn de prijzen van morgen bekend. Lange termijncontracten zijn veredelde verzekeringen om de schommelingen op te vangen. Daar zitten prijsrisico’s in die door de leverancier worden afgekocht of ingeprijsd. Dat afkopen geeft klanten zekerheid over de prijs die zij moeten betalen en daardoor betalen zij altijd een opslag op de beursprijs. Dit betekent dat klanten per definitie extra betalen voor zekerheid en dat leveranciers risico lopen bij grote veranderingen in de beursprijs.
Die lange termijncontracten doen nu dus pijn bij sommige leveranciers. René: “Op dit moment is de prijs van energie inderdaad onderwerp van discussie, maar als je het in een iets breder perspectief bekijkt, waren de prijzen afgelopen tijd helemaal niet zo slecht. Klanten die de beursprijs accepteren als hun tarief kunnen veel besparen. De lange termijncontracten van drie jaar zullen beslist minder populair worden of wellicht zelfs verdwijnen.” Klanten die zelf het risico van flexibele prijzen accepteren, zijn het beste af. De moderne IT creëert dan ook nog eens nieuwe opties.
JAN wordt een troef
Er is nog een reden dat de markt verandert. De slimme meters maken een verdere integratie met IT mogelijk. Kikker Energie ontwikkelt onder de projectnaam JAN een adapter die wordt aangesloten op de slimme meter. Daarmee is continu het verbruik uit te lezen en niet in blokken van enkele dagen. Deze granulariteit opent de optie om het verbruik per prijsniveau per uur aan te passen. Zo kunnen klanten dankzij JAN zelf kiezen om bijvoorbeeld de auto op te laden wanneer de energieprijs laag of zelfs negatief is. Daarbij kunnen zij door de dag heen kiezen welk verbruik de voorkeur heeft en wordt er ook inzicht verschaft in de kosten van een activiteit. Daarmee wordt micromanagement van de bedrijfsvoering of huishouding mogelijk, waarbij grote energieverbruikers worden geactiveerd op goedkope tijdstippen. Dit gaat dus veel verder dan alleen het verschil tussen dag- en nachttarieven.
Deze ontwikkeling is koren op de molen van IT- en telecomleveranciers. Zij kunnen klanten met hun kennis helpen om energiekosten verder te managen. De verkoop van energie geeft de reseller ook financieel een constante extra marge over een langere termijn. Een voordeel van het aansluitproces is dat het wisselen van energieleverancier geen impact heeft voor de eindgebruiker. Er is geen configuratie nodig, gas en stroom blijft continu beschikbaar, enkel de rekening verandert.
Voor meer informatie over Kikker Energie bel je met René Bandsma op 020 299 42 00 of mail je naar rene@kikker.nl.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)