Eerder dit jaar lanceerde OZMO cloud communications het integratieplatform Unlinxx. Remco Eikhout, directeur van OZMO, vertelt over de filosofie achter Unilinxx.
Unilinxx is gebouwd om de complexiteit van integraties van telefonie en softwarepakketten weg te nemen. “Unilinxx is een generieke rotonde waarop allerlei connectoren van verschillende telefonie- en CRM-oplossingen aangesloten kunnen worden”, legt Remco Eikhout van OZMO cloud communications uit. “Unilinxx zorgt ervoor dat in slechts drie klikken verschillende telefonieoplossingen en CRM-pakketten op elkaar aangesloten worden.”
Integratie steeds belangrijker
De integratie van communicatieoplossingen en bedrijfssoftware wordt steeds belangrijker. Sterker nog: het is inmiddels bijna een standaard vraag geworden van klanten, weet OZMO cloud communications, dat al vele jaren deze integraties maakt. “Tot voor kort deden wij wat iedereen in de PBX-wereld doet”, vertelt Remco Eikhout. “We vonden steeds opnieuw het wiel uit omdat software niet generiek is en we deden dat niet Cloud-based. Wij hebben onszelf de vraag gesteld of het niet slimmer kan; dus niet steeds opnieuw tools bouwen om een telefonieoplossing met bedrijfssoftware te laten communiceren. Niet voor niets zijn innovatie en kwaliteit de kernwaarden van OZMO”, aldus Eikhout.
Natuurlijk heeft zo goed als elk PBX- en Cloud telefonie-platform wel zijn integraties. Hetzelfde geldt voor Swyx en 3CX, de platformen die OZMO vanuit de Cloud levert. “Dan gaat het echter wel om integraties met grote, internationale software-vendoren als SAP, Microsoft en Salesforce. Maar naast die paar grote pakketten zijn er zoveel nicheproducten in CRM-, ERP-, helpdesk- en financiële pakketten. Het is niet te doen om alles steeds opnieuw te integreren. Als wij tien pakketten koppelen, waren dat ook echt tien verschillende koppelingen. En we zien dat andere telefonieaanbieders hetzelfde doen. Iedereen is dus op zoek naar een manier om het efficiënter te doen”, aldus Eikhout.
En dat is precies de reden waarom OZMO gestart is met het ontwikkelen van Unilinxx; een platform waar op een snelle en betaalbare wijze diverse CRM-pakketten geïntegreerd kunnen worden in diverse telefonieoplossingen. Een Cloud-based, universeel integratieplatform tussen PBX en CRM. Een platform dat tevens openstaat voor telecom-oplossingen die OZMO niet levert. Remco Eikhout: “Onze filosofie is: voel je niet bedreigd, maar haak aan. Als iedereen zijn eigen rotonde gaat ontwikkelen, is dat ontzettend inefficiënt. We moeten als industrie groter denken en dit samen uitbouwen.”
Wat maakt Unilinxx nu zo bijzonder volgens Eikhout? “Unilinxx is een intermediair tussen telefonie en CRM. Zoveel pakketten, zoveel technologieën om te koppelen en zoveel data om te ontsluiten. Wij hebben Unilinxx zo gebouwd dat we verschillende structuren van verschillende pakketten tot één databron kunnen brengen en kunnen tonen. De Unilinxx-server kan allerlei verschillende formaten data aan. Het is zo flexibel gebouwd dat alles mogelijk is. Een gebruiker kan dus zeggen dat hij bij een inkomende oproep meteen wil zien wat de laatste bestellingen zijn geweest van de beller. Dat is weer heel andere informatie wanneer je koppelt met een ticketsysteem. Maar iedere databron houdt wel zijn eigen structuur.”
Op dit moment staan Swyx, Skype for Business, 3CX, Avaya, Cisco, Mitel MiVoice, Mitel Telepo, RoutIT, KPN ÉÉN en een goede 20 CRM-pakketten in Unilinxx. Op de shortlist staan nog veel meer oplossingen. “Het voordeel is het grote aantal van CRM-pakketten en telefonie oplossingen die geïntegreerd kunnen worden, maar eerst is de basis gemaakt om de rotonde aan te leggen.”