Het bedrijfsleven pakt de draad weer op, nu alle coronabeperkingen achter ons liggen. Hospitality manager Jeffrey Kwee en Manager Business Development Koen van Lieshout van KPN Partner Network kijken voldaan terug op Release 2022 medio april. Ze zijn vooral blij dat ze het fysieke component weer kunnen toevoegen aan partnerevenementen.
De andere partners zijn de Excellence- en Top-partners. Zij nemen diensten van KPN direct af en brengen die onder het KPN-label naar de markt. Zij vermarkten dus KPN-producten. De diensten en producten die de in totaal ongeveer 1.700 partners naar de markt brengen, zijn te segmenteren in verbindingen, hosted telefonie, mobiele communicatiediensten, security, cloud, zakelijke televisie en Premium Wifi.
Release vs. Vision
Voor de coronapandemie organiseerde KPN Partner Network jaarlijks twee live flagship events in Ede voor deze business partners; Release en Vision. De twee grootste partnerevenementen van KPN Partner Network kenmerken zich sinds 2010 inmiddels door een vast stramien. Release is in het voorjaar en legt het accent op nieuwe producten en diensten. Vision is jaarlijks in september en is juist bedoeld om vooruit te kijken: waar beweegt de markt naartoe op de langere termijn? Zo was het thema in 2021 Vision RE:CONNECT gezien de omstandigheden.
Waar Release de afgelopen jaren online succesvol blijkt, is Vision succesvol dankzij de live-setting. “Vision kent vijf dagen met tal van presentaties door eigen collega’s in de passende ambiance van KPN Partner Network. Daarbij komt de strategische samenwerking met Cisco en Microsoft en andere relevante stakeholders altijd tot uiting op de beursvloer van de expohal die wij speciaal laten neerzetten”, zegt Jeffrey. “En ook hier staat de gastvrijheid van KPN Partner Network weer centraal, van begin tot eind, van inschrijving tot en met het persoonlijke afscheid op de dag of avond zelf.”
Nieuw concept Release
Doordat KPN Partner Network in het voorjaar van 2020 moest uitwijken naar online, ingegeven door corona, is een nieuw concept bedacht en neergezet voor Release. Dat is volgens Jeffrey en Koen buitengewoon goed ontvangen, met ruim 7.500 kijkers naar de webinars – verspreid over vier dagen. Technische en commerciële experts van de partners, die normaal niet voor een halve dag naar Ede konden komen, keken nu naar de sterk inhoudelijk vormgegeven sessies. Onderscheidend is daarbij dat al deze webinars door eigen collega’s worden gegeven. Enerzijds werkt dat verbindend vanuit herkenbaarheid en anderzijds kennen zij de producten en diensten van KPN als geen ander.
KPN Partner Network houdt daarom vast aan dit concept, met online webinars over nieuwe diensten en producten. Ook dit jaar waren er weer circa 5900 kijkers in de week van de Release webinars en de weken erna. Tegelijkertijd wordt zeer veel waarde gehecht aan het fysieke en relationele aspect. “Het verbinden met de business partners is essentieel en dus was er nu ook weer een fysieke variant”, zegt Koen. “Virtuele partnerevenementen zijn een waardevolle aanvulling, zeker in de tijden dat het niet anders kon, maar inmiddels is er ook weer veel behoefte aan fysiek contact met relaties. Daarom ontvingen we onze gewaardeerde partners weer in Ede.”
“Tijdens het fysieke deel van Release, de dineravonden, hebben we zo’n 60 gasten per dag ontvangen in ons pop-up restaurant op de Partner Network locatie in Ede”, aldus Jeffrey. “We hebben een exclusieve setting gecreëerd voor onze partners en culinaire hoogstandjes geserveerd. De gasten zijn gekoppeld aan hun partnermanager om zo in een gemoedelijke sfeer ideeën uit te wisselen en de banden weer aan te halen.” Tijdens deze avonden staan gastvrijheid en verbinden wat hem betreft centraal.
Release 2022 webinars
Tijdens Release 2022 passeerden tal van topics de revue, volgens Jeffrey en Koen allemaal zeer relevant voor de partners en uiteraard hun klanten. De uitrol van glasvezel is dit jaar hot en er wordt veel geïnvesteerd in verglazing. Samen met pensioenfonds AGP is KPN onder de naam Glaspoort bezig om in 2025 zo’n 75 procent van de bedrijven in Nederland aan te sluiten op glasvezel. Daarmee bouwt KPN dezelfde positie op als met koperverbindingen. De partners werden tijdens het evenement extra gemotiveerd om het gebruik van glasvezelverbindingen te promoten onder het motto: ‘Wie het lijntje heeft, heeft de klant’.
Diverse smaken internetverbindingen kunnen worden aangeboden via standaard blokken. Omwille van de continuïteit is er ook een mobiele reserve-aansluiting inzetbaar als redundante oplossing. Mocht een verbinding wegvallen, dan neemt de andere het over. Uitval van interne diensten door een defecte internetverbinding wordt daarmee verder teruggedrongen.
Security rode draad
Uiteraard is ook security een rode draad in de bedrijfsvoering. Internetverbindingen moeten worden beveiligd, cybersecurity is al lang geen optie meer maar pure noodzaak. Het mkb heeft hier nog steeds te weinig oog voor. Via een managed firewall kunnen de KPN-partners hun klanten via een schaalbare oplossing (op basis van Cisco of Fortinet) helpen de veiligheid op het juiste niveau te krijgen. Een speciaal dashboard maakt het beveiligingsproces helemaal inzichtelijk. Daarmee bieden partners elke klant beveiliging op maat. Ook bij het mkb moet cybersecurity volgens Jeffrey en Koen dus hoog in het vaandel komen.
De werkplek van medewerkers wordt steeds vaker ingevuld door de KPN-partners. KPN Partner Network is als distributeur de grootste afnemer van licenties van Microsoft. De KPN-partners kunnen dit gebruiken als bouwsteen voor een beheerde werkplek bij hun klanten. De partner kan de licentie verder verrijken met het verkopen of leasen van hardware zoals laptops en tablets, een backup-oplossing en cybersecurity. Zo ontstaat een totaalpakket waarmee de medewerkers van de klant veilig aan de slag kunnen. Koen: “De ervaring leert dat de kosten van de Microsoft-licentie doorgaans ongeveer een derde zijn van de totale prijs. Er is voor de partners dus flink ruimte om een aanlokkelijk aanbod te maken.”
Digitalisering
De digitalisering gaat partners helpen om de diensten eenvoudig te configureren via een portal. Alle processen die voorheen handmatig gebeurden, worden nu gedigitaliseerd aangeboden via een speciale portal. API’s zijn ontwikkeld om de KPN-omgeving te verbinden met de back-officesystemen van partners. “Dit maakt automatisering een stuk eenvoudiger”, zegt Koen. “Met de selfservice portal OneBase kunnen eindgebruikers zelf hun configuraties aanpassen. Als de partner er ruimte voor geeft, kan de eindgebruiker zelf bijvoorbeeld een PIN- of PUK-code opvragen of een sim-wissel initiëren. Partners kunnen voor elke klant het dashboard aanpassen op basis van de geleverde services. Ook dit is tijdens Release 2022 aan de orde gekomen. Na het evenement kunnen onze partners voldaan en voorzien van nieuwe ideeën en energie weer vol aan de slag.”
Ook KPN-partner (worden)? Voor meer informatie zoek je contact met Koen van Lieshout via Koen.vanlieshout@kpn.com of 06 246 747 74.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)