Sinds 2000
De naam Afilias zal niet bij iedereen bekend zijn. Het bedrijf is medio 2000 verschenen en ontstaan uit de fusie van Network Solutions (NSI) en Register.com. NSI was aan het begint van de jaren 90 van de vorige eeuw lange tijd de enige partij waar een .COM domeinnaam kon worden geregistreerd. Wederverkopers op dit niveau waren er toen nog niet zo veel, die staken pas rond de eeuwwisseling de kop op.
Wat er rond die tijd ook gebeurde is dat ICANN toestemming gaf tot het beheren van nieuwe top levels. .INFO was daar een van de eerste kandidaten voor. NSI en Register wilden samen dat nTLD (new top level domain) beheren. Dat was de aanleiding voor de fusie.
Donuts is jonger dan Afilias. Het is groot geworden als registrar, dus het registreren van domeinnamen onder de nTLD’s. Tegenwoordig biedt de klanten (en een kanaal met wederverkopers) registraties onder 242 domeinextensies aan. Daarnaast is het nog de beheerder van een groot aantal nTLD’s en de TLD’s van een handvol landen (waaronder .AU voor Australië en .ME voor Montenegro).
Consolidatie
Insiders zien in de overname van Afilias door Donuts een duidelijk signaal. Het oudere bedrijf heeft op basis van registratie mogelijkheden voor 200 TLD’s een goede klantenbase en omzet, maar het kan niet verder groeien. Afilias is ook zelf op zoek gegaan naar een koper. Donuts heeft de rechten op onder andere .WEB en .INFO. Die groeien ook niet meer zo snel. De ontwikkelingen bij de ander nTLD’s die het beheert vallen evenmin echt op.
Jarenlang was consolidatie voor registrars en hosters een onbekend begrip. De autonome groei was echt fors. Voor hosters (zeker in Nederland!) is dat ruim vijf jaar geleden afgelopen. Sindsdien is in dat deel van de markt het overnemen, samengaan en zelfs verdwijnen van partijen versneld.
Hosters die de business hebben verbreed en inmiddels als MSP meer omzetten dan met hosting en domeinnaam registraties zijn ook duidelijk zichtbaar geworden. Partijen die alleen de registraties doen (de registrars) kunnen niet makkelijk MSP worden. De grotere internationale registrars zijn daarom white label diensten gaan ontwikkelen of hebben reseller pakketten in de markt gezet. Sommigen, zoals Donuts en Afilias, zijn ook een registry geworden.
Maar nu blijkt toch dat zelfs die verticale specialisatie beperkingen heeft. Om te kunnen groeien is het schijnbaar beter over te nemen dan met bestaande diensten proberen nieuwe markten aan te boren. Kijkend naar de nieuwste cijfers van Verisign is de stap van Afilias en Donuts extra begrijpelijk. De groei van domeinnaamregistraties is namelijk nog verder afgenomen.