Sinds enige tijd is er – mede door de uitrol van glasvezel – een scherpe concurrentiestrijd gaande om de breedbandklant. Prijs is voor veel consumenten een belangrijke reden bij de keuze van een provider. Van alle consumenten die in de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt naar hun huidige provider, gaf 44 procent aan dat prijs de belangrijkste reden was, gevolgd door een speciale promotie wat voor 34 procent van de consumenten belangrijk was bij hun keuze. De focus op kosten blijkt ook uit het feit dat 21 procent van de consumenten FMC (vast-mobiele combinatievoordelen) als belangrijke reden beschouwt, en 19 procent het ontbreken van (eenmalige) aansluitkosten. Dit blijkt uit het meest recente Dutch Household Connected-rapport van Telecompaper.
Daarnaast zien we dat voor de klanten van bijvoorbeeld Odido en Online.nl de prijs voor meer dan 50 procent de belangrijkste reden is om voor deze provider te kiezen. Voor klanten van KPN en Ziggo zijn de maandelijkse kosten belangrijk, maar betrouwbaarheid van de internetverbinding speelt ook een grote rol. Voor jongeren zijn de maandprijs en FMC-voordelen eveneens belangrijk.
“We verwachten dat de concurrentie om de breedbandklant nog wel even aanhoudt,” aldus Wiebe Hötte, marktonderzoeker bij Telecompaper. “Glasvezelnetwerken moeten klanten aansluiten, en Ziggo zal uiteraard proberen het verlies van breedbandklanten te beperken en met haar voetbalaanbod nieuwe klanten te werven. De focus van de aanbieders ligt op internetverbindingen en televisie. Vaste telefonie wordt steeds minder relevant. Van de recente overstappers neemt slechts een kwart nog vaste telefonie in de bundel.”
(bron)