Sinds vorige week is er een groot probleem met pinterminals in Duitsland en per vandaag zijn veel Europese smartphones in Amerika niet meer te gebruiken. Het zijn twee incidenten die technische helemaal los van elkaar staan. Maar de impact en oorzaak toont overeenkomsten.
H5000 Verifone
De oorzaak lijkt inmiddels getraceerd, het zijn de naar schatting 100.000 H5000 terminals van Verifone die problemen veroorzaken. Maar ook nu weer: niet alle terminals van dit type. Dat maakt voor de winkelier en zijn klanten natuurlijk niets uit. De rijen voor de kassa’s zijn lang en sommige winkeliers kunnen niet zo veel contant geld verwerken.
Wat er precies fout is met die terminals, daar zijn nog verschillende geluiden over te horen. In ieder geval is wel duidelijk dat dit model niet meer verkocht mag worden sinds april 2021. Het is EOL. Die melding is ruim van te voren gecommuniceerd, veel indruk heeft dat duidelijk niet gemaakt. Vraag is natuurlijk wie hier de schuld van gaat krijgen. Is het Verifone dat een probleem heeft of zijn het alle bedrijven die de pinterminals installeren en onderhouden.
De consument die zijn boodschappen niet met de pinpas kan afrekenen heeft daar geen boodschap aan. Die ziet dat de afhankelijkheid van IT heel groot is en dat de partijen naar elkaar wijzen.
Smartphones Amerika
Iets vergelijkbaar, maar dan bij smartphones is nu ook in Amerika het geval. Daar hebben de grotere telco’s de stekkers uit de 3G netwerken getrokken. Dat betekent dat wie zijn toestel in dat land aanmeldt – zonder vooraf de instellingen te hebben aangepast – de volgende melding krijgt: “traditional voice calls will not work”.
Wat wel werkt is bellen via VoLTE, maar niet elk toestel accepteert dat en lang niet elke telco biedt dat aan. Europeanen die nu in Amerika komen zijn moeten dus maar afwachten of ze wel kunnen bellen (link)!
Gevolg is dat die groep nu boos wordt op de eigen telco. Die verwijst weer door naar AT&T en consorten in Amerika. Daar kan de reiziger natuurlijk helemaal niets mee. Die ziet telco’s (hele grote logge bedrijven) in de pers naar elkaar wijzen of juist schitteren door afwezigheid omdat ze niets willen zeggen.
Leuk hoor al die technologie waar je dagelijks gebruik van maakt. Als pinterminals het niet doen en smartphones amper functioneren begrijpt de consument weer dat hij makkelijk het slachtoffer kan zijn van slechte afspraken tussen partijen waar hij strikt genomen niets mee te maken hoort te hebben.