• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Pinterminals met storingen en smartphones die niet kunnen bellen

Twee actuele problemen die alles zeggen over onze afhankelijkheid van IT

02-06-2022
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Sinds vorige week is er een groot probleem met pinterminals in Duitsland en per vandaag zijn veel Europese smartphones in Amerika niet meer te gebruiken. Het zijn twee incidenten die technische helemaal los van elkaar staan. Maar de impact en oorzaak toont overeenkomsten.

Vorige week is in Duitsland gebeurd wat velen vreesden. Zonder waarschuwing vooraf viel overal in het land het pinverkeer uit. Pinnen voor boodschappen, brandstof en wat dan ook lukte niet meer. Wat de storing zo eigenaardig maakt is dat sommige pinterminals het nog wel doen. Het is dus niet zo dat alle 970.000 terminals bij de buren offline zijn. Daarom is een fout in het netwerk uit te sluiten.

H5000 Verifone

De oorzaak lijkt inmiddels getraceerd, het zijn de naar schatting 100.000 H5000 terminals van Verifone die problemen veroorzaken. Maar ook nu weer: niet alle terminals van dit type. Dat maakt voor de winkelier en zijn klanten natuurlijk niets uit. De rijen voor de kassa’s zijn lang en sommige winkeliers kunnen niet zo veel contant geld verwerken.

Wat er precies fout is met die terminals, daar zijn nog verschillende geluiden over te horen. In ieder geval is wel duidelijk dat dit model niet meer verkocht mag worden sinds april 2021. Het is EOL. Die melding is ruim van te voren gecommuniceerd, veel indruk heeft dat duidelijk niet gemaakt. Vraag is natuurlijk wie hier de schuld van gaat krijgen. Is het Verifone dat een probleem heeft of zijn het alle bedrijven die de pinterminals installeren en onderhouden.

De consument die zijn boodschappen niet met de pinpas kan afrekenen heeft daar geen boodschap aan. Die ziet dat de afhankelijkheid van IT heel groot is en dat de partijen naar elkaar wijzen.

Smartphones Amerika

Iets vergelijkbaar, maar dan bij smartphones is nu ook in Amerika het geval. Daar hebben de grotere telco’s de stekkers uit de 3G netwerken getrokken. Dat betekent dat wie zijn toestel in dat land aanmeldt – zonder vooraf de instellingen te hebben aangepast – de volgende melding krijgt: “traditional voice calls will not work”.

Wat wel werkt is bellen via VoLTE, maar niet elk toestel accepteert dat en lang niet elke telco biedt dat aan. Europeanen die nu in Amerika komen zijn moeten dus maar afwachten of ze wel kunnen bellen (link)!

Gevolg is dat die groep nu boos wordt op de eigen telco. Die verwijst weer door naar AT&T en consorten in Amerika. Daar kan de reiziger natuurlijk helemaal niets mee. Die ziet telco’s (hele grote logge bedrijven) in de pers naar elkaar wijzen of juist schitteren door afwezigheid omdat ze niets willen zeggen.

Leuk hoor al die technologie waar je dagelijks gebruik van maakt. Als pinterminals het niet doen en smartphones amper functioneren begrijpt de consument weer dat hij makkelijk het slachtoffer kan zijn van slechte afspraken tussen partijen waar hij strikt genomen niets mee te maken hoort te hebben.

Tags: 3Gstoring

GerelateerdeBerichten

De grootste storingen volgens Downdetector

2024/12/04
temperatuur

Wat leren we van de stroomstoring in Amsterdam?

2024/01/26
Volgend bericht
Cyberteletekst

Nieuw en toch zeer vertrouwd - Cyberteletekst

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon