PC verkopen in Europa krimpen

optimisme is nergens op gebaseerd

De redactie van ITchannelPRO heeft met verbazing gekeken naar de reacties op het recente bericht van Gartner over de PC verkopen. Dat een deel van de pers klakkeloos overneemt dat er groei in zicht is en dat als kop boven de artikelen zet klopt simpelweg niet. De markt wordt wederom op het verkeerde been gezet.

ibm pcDeze forse kritiek richt zich niet op Gartner, hoewel ook dat bedrijf steeds meer kiest voor clickbait. Het gaat erom dat snelle vertalingen van het persbericht leiden tot een verkeerde boodschap aan het publiek. Iedereen die de moeite neemt het bronbericht, dus de melding van Gartner, zelf te lezen en dat legt naast wat er op Europese websites is verschenen moet het verschil opmerken.

EMEA

De markt voor computers in China of Chili is voor geen enkele distributeur of reseller in dit deel van de wereld relevant. Gartner noemt eerst “mondiale” cijfers en pas daarna “EMEA” cijfers. Die eerste cijfers wijzen op groei. In “EMEA” – wat overigens een onmogelijk groot gebied is met totaal verschillende markten – is er geen groei zegt Gartner. Hier is zelfs sprake van krimp.

Het gros van de redacties ziet niet dat wereld iets anders is dan EMEA en al helemaal niet dat EMEA verder opgedeeld moet worden in meerdere markten. Toegegeven, het is niet eenvoudig aan cijfers te komen die alleen betrekking hebben op de EU, de Benelux of de Nederlandse marktplaats.

Toch zijn er wel methoden daar enige invulling aan te geven. Gartner kan dat trouwens ook, maar dat detail niveau wordt niet als gratis informatie met de pers gedeeld.

Krimp blijkt uit deze twee bronnen

Met twee betrekkelijke simpele verwijzingen kan de redactie van ITchannelPRO wel iets zeggen over PC verkopen  in Nederland. De eerste verwijzing is het artikel over de plannen voor een beursgang van Ingram Micro. Dat bedrijf heeft de toezichthouder recente informatie gegeven die voor iedereen toegankelijk is. De Nederlandse en EU PC markt worden daar niet als hoogvliegers genoemd, alles behalve dat.

De tweede verwijzing gaat over Cherry. De voorheen Duitse maker van vooral muizen en toetsenborden meldt dat de omzet over het afgelopen kwartaal ruim een derde (!) onder de verwachting is gebleven. Op de grootste markten, dat zijn Duitsland en de rest van de EU, is het vooral de B2B markt die tegenvalt.

Mobiele versie afsluiten